Terve! Osakeyhtiön kaikki osakkeet omistaa yksityishenkilöt. Mitä yhtiö hyötyy taloudellisesti pössikurssin noususta ja mitä vahinkoa laskusta?

Kysytty

Terve! Osakeyhtiön kaikki osakkeet omistaa yksityishenkilöt. Mitä yhtiö hyötyy taloudellisesti pössikurssin noususta ja mitä vahinkoa laskusta?

Vastaus

Vastattu

Oheisessa linkissä todetaan, että voiton tuottaminen osakkeenomistajille on yleensä osakeyhtiön tarkoitus pitkällä aikavälillä. Tähän sisältyy myös osan voitosta sijoittaminen investointeihin, joitten tarkoituksena on tuottaa voittoa osakeyhtiölle pitkällä aikavälillä, ei pelkästään yksittäiselle osakkeenomistajalle lyhyellä aikavälillä. Näin ollen kurssin lasku heikentää pitkän aikavälin tavoitetta ja kurssin nousu parantaa sitä. Lisätietoja oheisesta linkistä.

https://www.minilex.fi/a/voiton-tuottaminen-osakeyhti%C3%B6n-tarkoituksena

Suomen Pankin ekonomisti täydensi vastausta lisäksi seuraavasti:

”Yhtiön etu” voi olla hankala käsite, ja menee melko filosofiseksi. Voiko yhtiöllä, joka ei ole tietoinen toimija, olla jokin etu? Yhtiö on ikään kuin velkaa itsensä osakkaille. Voiko olla yhtiön etua, joka on jotain muuta kuin osakkaiden etu?

Jos kuitenkin ajatellaan, että yhtiön etu = yhtiön kannattavuus, toiminnan jatkuvuus ja yhtiön kasvu, voi tuosta yrittää sanoa jotain. Jos osakekurssi  nousee, se edistää yhtiön toiminnan kasvua ja jatkuvuutta ainakin seuraavista syistä.

  1. Jos tarvitaan lisää osakepääomaa, jota hankitaan osake-emissiolla ulkopuolisilta uusilta osakkailta, pienempi määrä osakkeita riittää jos osake on arvokas. Jos osakkeita on ennestään miljoona, ja tarvitaan miljoona euroa lisää pääomia, kurssilla 1 pitää laskea liikkeeseen miljoona osaketta, jolloin vanhojen osakkeiden osuus yhtiön omistuksesta on enää 50%. Jos kurssi on 2, riittää, että osakkeita lasketaan liikkeeseen 500 000.
  2. Jos osakkeen kurssi on vaikkapa huonojen näkymien takia todella alhainen, osakeanti ei onnistu enää lainkaan. Euro lompakossa on euron arvoinen. Jos sen sijoittaa arvottomaan yhtiöön osakeannissa, euron kolikko muuttuu 10 sentin arvoiseksi osakkeeksi, eli sijoittaja sanoo ”ei kiitos”. Firman odotetaan sijoittavan sen tappiolliseen toimintaan, joka luultavasti loppuu pian.  Se ei voi enää pääomittautua syöksykierteestä kuiville. Sen on pakko yrittää kääntää toimintansa kannattavaksi.
  3. Näkökohta, jolla on merkitystä pikemminkin Yhdysvalloissa kuin Suomessa: ”Hostile takeover”. Jos osakekurssi on matala, yhtiön osake-enemmistön ostaminen pörssistä on helppoa – tai ainakin ison vähemmistöosuuden. Jos ostaja on joku, jonka yrityksen pääosakkaat ja johto haluaisivat pitää poissa, he eivät varmaankaan pidä siitä, että vihamielinen taho on ostanut itsensä sisään ja alkaa käyttää valtaa yhtiössä.
  4. Joissain tapauksissa yritysostoa harkitseva yhtiö aikoo maksaa ostoksensa omilla osakkeillaan. Tämä onnistuu sitä pienemmällä määrällä osakkeita, mitä arvokkaampia osakkeet ovat.