Otsikko
Terve. Minulla on vanha matkaharmooni. Harmoonista löytyy tiedot C.A.V. Lundholm. 1885 Helsingborg. Stokholm. Harmooni on musta ja sen päällä on nuottituki…

Kysytty

Terve. Minulla on vanha matkaharmooni. Harmoonista löytyy tiedot
C.A.V. Lundholm. 1885 Helsingborg. Stokholm. Harmooni on musta
ja sen päällä on nuottituki. Harmooni on pieni noin metrin pituinen ja kevyt. Kojeessa on edessä viisi säädintä ja polkimien lisäksi polvisäätimet. Kysynkin että löytyykö harmoonista tarkempia tietoja mahdollista arvonmäärittelyä varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Soittimen valmistaja on Carl Adam Victor Lundholm (1846-1935, jolla lienee ollut toimintaa sekä Helsingborgissa että Tukholmassa. En kyennyt löytämään verkosta sivustoa, joka esittelisi matkaharmoneja kuvin ja sanoin, kuviakin löytyi suhteellisen vähän (etsin sanoilla harmonium ja Lundholm).

Yleisesti ottaen vanhojen soittimien arvon määrittely on tavattoman vaikeata, koska paljon riippuu sekä kysynnästä, jäljellä olevien soittimien määrästä että tarjolla olevan soittimen kunnosta. Siksi on ehkä järkevintä lähteä liikkeelle asiantuntijoille esitetyillä kysymyksillä, koska ns. kauppapaikan löytäminen ainakin Suomesta on vaikeata.

Vanhojen soittimien asiantuntemusta löytyy Suomesta ainakin Åbo Akademin yhteydessä toimivasta Sibelius-museosta (esimerkiksi niklas.nybo@abo.fi tai lena.sarlin@abo.fi, kotisivu http://www.sibeliusmuseum.abo.fi/fin/museum/henkilokunta.php). Kun kyseessä on ruotsalainen soitin, voisi olla hyödyllistä olla yhteydessä myös Ruotsin musiikki- ja teatterimuseon henkilökuntaan (Sibyllegatan 2, Box 16326, 103 26 Stockholm 08- 519 554 90 info-mtm@musikverk.se).

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minulla on C.A.V. Lundholmin matkaharmooni, tosi vanhannäköinen soitin.