Televisiossa esitettiin Musta neilikka -niminen elokuva, päähenkilönä Ruotsin Chilen suurlähettiläs, joka Pinochetin vallankaappauksen aikaan pelasti suuren…

Kysytty

Televisiossa esitettiin Musta neilikka -niminen elokuva, päähenkilönä Ruotsin Chilen suurlähettiläs, joka Pinochetin vallankaappauksen aikaan pelasti suuren joukon ihmisiä. Samassa yhteydessä näytettiin esikuvan haastattelu, jossa hän sanoi saaneensa apua Suomen asiainhoitajalta, mutta ei juuri muilta diplomaateilta. Kuka tämä asiainhoitaja oli? Onko hänen toiminnastaan saatavissa tietoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1973 Suomen Chilen suurlähettiläksi oli nimitettynä Alexander Thesleff, mutta hänen varsinainen asemapaikkansa oli Argentiinassa, Buenos Airesissa. Chile toimi ns. jalkamaana. Santiago de Chileen oli Thesleffin lisäksi nimitetty asiainhoitajaksi I lähetystösihteeri Tapani Kaarle Brotherus.
Tapani Brotheruksesta on henkilötietoja Ulkoasiainhallinnon matrikkelissa 1918-1993, hän on Santiago de Chilen jälkeen toiminut mm. Oslossa, Teheranissa, Islamabadissa ja Ateenassa. Tarkempia tietoja hänen toiminnastaan voi kysyä ulkoasiainministeriön arkistosta, p. 09 - 160 55361

8 ääntä

Kommentit

Kyseessä on ilmeisesti sama tv:ssä esitetty elokuva, jonka lopussa nähty haastattelu sai historiantutkija Heikki Hiilamon kiinnostumaan asiasta. Ammattilaisena hän osasi löytää oikeat lähteet tarvitsematta tyytyä Ulkoasiainhallinnon matrikkeliin. Niin syntyi kirja ja sitten draamasarja, ja muutakin.
Eduskunnan vastaajalla ei ilmeisesti ollut vuonna 2008 käytettävissään Helsingin Sanomien artikkelitietokantaa (?). HS:n laajassa kirjoituksessa 30.6.1974 "Miehemme Santiagossa" oli jo jonkin verran tietoa Tapani Brotheruksen toiminnasta Chilessä, mm.: suojelua haluavia ilmestyi kotiin... DDR:n kouluun pakolaisia...Ruotsin Edelstam sai vielä huonomman kohtelun Chilen hallinnon edustajilta. Tämä haastattelu oli tehty Brotherusten ensimmäisellä Suomen-lomalla vallankaappauksen jälkeen.
Hesarin Sakari Määttänen mainitsi 28.9.1973 Brotheruksen ja Jaamalan nimeltä; "Suomi auttoi DDR:n diplomaatteja".
(Tomi Brotheruksen dokumentti "Salattua diplomatiaa - Hemligstämplad diplomati" näkyy esitetyn Ylellä jo syyskuussa 2013, mutta piilotettuna Fem-kanavalle joka ei silloin sisältynyt Yle Teemaan, ja sielläkin torstain myöhäisiltana.)