Tehdäänkö ja myydäänkö vielä uusia mekaanisia taikka sähkömekaanisia kirjoituskoneita maailmassa, joiden näppäimistössä löytyisivät kirjaimet ä, ö ja å?

Kysytty

Tehdäänkö ja myydäänkö vielä uusia mekaanisia taikka sähkömekaanisia kirjoituskoneita maailmassa, joiden näppäimistössä löytyisivät kirjaimet ä, ö ja å?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuosina 2011-12 uutisoitiin kirjoituskoneiden valmistuksen lopettamisesta viimeisimmissä tehtaissa. Digitalisaatio ei silti edennyt samaan tahtiin maailmanlaajuisesti eikä se kokonaan hävittänyt valmistusta: uusia mekaanisia kirjoituskoneita valmistetaan yhä sopimusperusteisesti ainakin Vietnamissa. Mutta pienen kielialueen (suomi ja ruotsi) mukaista uutta laitetta en onnistunut löytämään.

Ääkköset sisältäviä käytettyjä kirjoituskoneita myydään kyllä verkossa. Niitä voi hakea esim. sivustolta Kauppapaikat.net. Joissakin huoltoliikkeissä korjataan vanhoja koneita toimintakuntoon. Pandemian aikana kierrätyksen arvostus on noussut entisestään.

Lähteitä:

Typewriters make comeback (2021)

Sähkökirjoituskoneet katoavat (Yle, 2016)

End of the typewriter era (2011)

Britains last typewriter (2012)

Uusi kirjoituskone vietnamilaisella myyntisivustolla

2 ääntä

Kommentit

Minulla on sähkö kirjotuskone Triumph merkkinen tarttisin muste nauhan mutta mistä niitä saa