Kuinka paljon aidossa siiderissä on sokeria ja onko niin, että sellainen valmistetaan joko omenoista tai päärynöistä? Tarkoitan siis, että kun olen kuullut,…

Kysytty

Kuinka paljon aidossa siiderissä on sokeria ja onko niin, että sellainen valmistetaan joko omenoista tai päärynöistä? Tarkoitan siis, että kun olen kuullut, että aidossa siiderissä ei ole paljon sokeria, mutta kaupoissa myydään myös siideriä, jossa sokeria on paljon enemmän ja niitä valmistetaan myös monesta muustakin kuin omenasta ja päärynästä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Oikean siiderin" käsite vaihtelee maittain. Suomen laki määrittelee siiderin varsin väljästi. Asetuksessa alkoholijuomista ja väkiviinasta (1344/1994) siideri tarkoittaa "[...] hedelmäviiniä, joka on valmistettu tuoreista tai kuivatuista omenoista tai päärynöistä tai niistä valmistetuista täysmehuista taikka täysmehutiivisteistä ja jonka alkoholipitoisuus on enintään 8,5 tilavuusprosenttia."

Mehutiivisteestä valmistettujen siiderien sokeripitoisuus vaihtelee suuresti. Jos lisättyä sokeria ei ole käytetty, tuotteen sokeripitoisuus voi olla erittäin alhainen, jopa alle yhden prosentin. Makeassa siiderissä sokeria voi olla jopa 8 %.

Huomattavasti tiukemmin on määritelty sellaiset siiderityypit, jotka ovat saaneet Euroopan unionin nimisuojan. Esimerkiksi Walesin ja Normandian siidereillä on EU:n nimisuoja. Tällaiset siiderit tulee valmistaa alueella kasvatetuista omenoista (tai päärynöistä) puristetusta mehusta - ei mehutiivisteestä. Keinomakeutusta ei saa käyttää. Ranskalaisen luokituksen mukaan kuivassa siiderissä on käymisen jäännössokeria alle 2,8 %, puolikuivassa 2,8 - 4 % ja makeassa tätä enemmän.

Valmistustapa ja ainesosat tuottavat hyvin erilaiset juomat. Oikeasta siideristä puhuttaessa tarkoitetaan luultavasti perinteisellä tavalla valmistettuja siidereitä erotuksena teollisesti valmistettuihin tuotteisiin.

http://www.viticulture-oenologie-formation.fr/vitioenoformlycee/boisson…

http://allintocider.com/general-musings/how-sweet-it-is/

http://www.panimoliitto.fi/juomat/siiderit/historia/

https://sinebrychoff.fi/tuotteet/golden-cap/golden-cap-green-apple-ligh…