Teen työtä hoitotieteen filosofiasta ja tarvitsisin materiaalia aiheesta.

Kysytty

Teen työtä hoitotieteen filosofiasta ja tarvitsisin materiaalia aiheesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston aineistotietokannasta (http://www.turku.fi/kirjasto/ ) löydät viitteitä hoitotieteen filosofiaa käsittelevistä teoksiin esim. yhdistämällä asiasanaan hoitotiede jonkin asiasanoista filosofia, etiikka, tutkimus, teoriat tai tieteenfilosofia. Hoitotieteen luokassa 59.21 on mm.Rosemarie Rizzo Parsen toimittama teos Elämyksiä : ihmisenä kehittymisen teoria käytännössä ja tutkimuksessa (Kirjayhtymä, 1997) sekä Jouni Tuomen väitöskirja Suomalainen hoitotiedekeskustelu (Jyväskylän yliopisto, 1997).

Lehtiartikkeleja aiheesta voit etsiä artikkeliviitetietokannoista. Sekä BTJ:n Aleksi-tietokantaa että Linnea-palveluihin kuuluvaa Arto-tietokantaa pääset tutkimaan eri kirjastoissa, Turun kaupunginkirjaston pääkirjastossa ehkä helpoimmin 2. kerroksessa sijaitsevassa käsikirjastossa. Pikaisella haulla Arto-tietokanta tuotti paremman tuloksen. Suuri osa löytyneistä artikkeleista oli Hoitotieteen tutkimusseuran julkaisemassa Hoitotiede-lehdessä, jota tilataan myös Turun kaupunginkirjaston käsikirjastoon. Kuluvan vuoden lehtiä voit tutkia paikan päällä käsikirjastossa, vanhempia saa myös kotilainaan.

Tarkempaa ohjausta aiheeseesi voit tiedustella alan erikoiskirjastoista, Turussa parhaat asiantuntijat löytynevät joko Turun yliopiston Hammaslääketieteen kirjaston yhteydessä sijaitsevasta Hoitotieteen kirjastosta; Lemminkäisenkatu 2, puh. 02-333 8323 tai Turun ammattikorkeakoulun kirjaston Ruiskadun toimipisteestä, puh. 010 5535 460.