27.10.1999

Teen proseminaarityötäni Kaarina Helakisan lastenkirjasta Pikku Joonas. Teoriapohjana minulla on Rimmon-Kenanin narratologiateoria. Tutkimusongelmani on lähinnä aikuisten esiintyminen teoksessa: miten Joonas näkee aikuiset ja miksi? Helakisa lähentää teoksessaan aikuisten ja lasten maailmaa, miksi? Osaisitko suositella joitakin lähdeteoksia?

29.10.1999
29.10.1999

Lastenkirjallisuuden nykytutkimukseen liittyvää kirjallisuutta löydät kirjastojen tietokannoista hakusanoilla "lastenkirjallisuus" ja "kirjallisuudentutkimus". Näin löytyy mm. Peter Hunt: "Criticism, theory and childrens literature" tai "Modern litteraturteori och metod i barnlitteraturforskning."

Proseminaarityötä varten ei kannata haalia turhan laajaa teoria- ja metodikirjallisuutta. Rimmon-Kenan on varsin hyvä. Selailepa myös Pekka Tammen kirjoituksia (esim. Kertova teksti - esseitä narratologiasta). "Runousopin perusteet" on ehkä jo tuttu kirja? Hakusanalla narratologia löytyy lisää.

Työsi aiheen ja tarkastelutavan vuoksi suosittelen sinulle Helsingin Yliopiston kotimaisen kirjallisuuden vs. professorin Mervi Kantokorven gradua/ lisensiaattityötä "Läpinäkyviä tietoisuuksia - Proosan runousoppia ja sisäisen elämän kerronta Teuvo Pakkalan teoksissa." (1991 HY) Kysy kaukolainamahdollisuutta Turun kaupunginkirjaston kautta.