Teen äidinkieleen tutkielmaa, jossa vertailen nuorta rakkautta Anna-Leena Härkösen "Häräntappoaseessa" ja William Shakespearen "Romeossa ja Juliassa." Onko…

Kysytty

Teen äidinkieleen tutkielmaa, jossa vertailen nuorta rakkautta
Anna-Leena Härkösen "Häräntappoaseessa" ja William Shakespearen
"Romeossa ja Juliassa." Onko teoksia, jotka auttaisivat minua tiedon
haussa? (En tarvitse tietoa kirjailijoista.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

William Shakespearea on tutkittu paljon. Esim. kirjat
Peck, John "How to study a Shakespeare play" tai Kott,
Jan "Shakespeare tänään" löytyvät englantilaisen kirjallisuuden
tutkimuksen luokasta (Helsingissä 828). Anna-Leena Härköstäkin on
tutkittu jonkin verran, lähinnä yliopistojen pro gradu lopputöissä,
ja sielläkin pääosin hänen romaaniensa kieltä.
Tutkielmaasi vastaavaa vertailevaa tutkimusta näiden kahden
teoksen välillä ei ole siis tehty, mikä onkin oman tutkimuksesi
kannalta hyvä asia. Sillä mielestäni tärkein "tiedon lähde" on
kyseisten teosten huolellinen mutta samalla ennakkoluuloton
lukeminen ja sen perusteella päätelmien tekeminen. Ehkä olisi
hyödyllistä tutustua johonkin kirjallisuudentutkimuksen
oppikirjaan tai teoriakirjaan esim. Wellek & Warren "Kirjallisuus
ja sen tutkimus" tai "Romaani ja tulkinta" (toim. Mirjam Polkunen)
tai sitten Aarne Kinnusen artikkeliin teoksessa
"Kirjallisuudentutkimuksen menetelmiä" (toim. M-L Nevala).
On kuitenkin hyvä muistaa että teoria on vain työväline,
haarukka ja veitsi, kirjallisuuden tutkimuksessa, tärkeintä on
oma ajattelu.
Vielä yksi vinkki. Vertailet nuorta rakkautta, joten ehdotan että tutustut teokseen
"Rakkauden filosofia", jossa tunnetut tutkijat ja ajattelijat
tarkastelevat rakkauden ilmiötä eri näkökulmista.