Teemme koulussamme kirjallisuustöitä suomalaisista kirjailijoista, joista yksi osa on elämänkerta. Valitsin Viivi Hyvösen, mutta en ole löytänyt hänestä oikein…

Kysytty

Teemme koulussamme kirjallisuustöitä suomalaisista kirjailijoista, joista yksi osa on elämänkerta. Valitsin Viivi Hyvösen, mutta en ole löytänyt hänestä oikein minkäänlaista tietoa internetistä tai kirjoista. Mistä voisin löytää tietoja hänen elämästään? En ole löytänyt Viivistä edes hänen syntymäaikaansa, -paikkaansa enkä nykyistäkään asuinpaikkaa. Kaikki tieto on tarpeellista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viivi Hyvösestä löytyy tietoja vuodelta 1999, jolloin hän julkaisi toisen kirjansa Mahlaa suonissaan. Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 3 -nimisessä teoksessa on muutama sivu kirjailijasta. Teos on julkaistu vuonna 2001 ja sen mukaan Viivi Hyvönen on syntynyt 16.4.1981 ja asuu Kuopiossa.

Kirjastosta löytyy aikakauslehdissä julkaistuja haastatteluja, joista voi poimia elämäkerrallista tietoa:
Hujanen, Erkki : Etäisyys kiehtoo nuorta fantasiakirjailijaa.
- Kirjastolehti 1999 : 7-8 s. 6-7
Hämäläinen, Helena : Viivin villit seikkailut
- Kodin kuvalehti 1995 : 17 s. 40-41, 136

Sanomalehtileikkeitä säilytetään Oulun kaupunginkirjaston käsikirjastossa ja lasten ja nuortenosastolla:
Haapanen, Irmeli : Viivi purkaa liiallista järkeistämistä kirjoittamalla : fantasia irrottaa tieteellisestä maailmanselityksestä.
- Turun sanomat 6.7.1999
Lappalainen, Elina : Mahlaa suonissa - myös kirjailijalla.
- Savon sanomat 6.5.1999
Leikkeitä voi lukea kirjastossa tai ottaa niistä kopioita.

Aleksi-tietokannasta löytyy vielä sanomalehtiartikkeli, jota ei valitettavasti ole säilytetty leikkeenä:
Kaseva, Tuomas: Fantasiakirjailija Viivi Hyvönen : "Kunnollista fantasiakirjallisuutta saa nykyään etsimällä etsiä!"
- Satakunnan kansa 5.9.1999