Tässä (ks. oheinen linkki) on Tampereen vapriikin mukaan suojeluskunnan pienoislippu. Kysymys onko teillä tästä (tai onko ylipäänsä) olemassa normaalikokoista…

Kysytty

Tässä (ks. oheinen linkki) on Tampereen vapriikin mukaan suojeluskunnan pienoislippu.
Kysymys onko teillä tästä (tai onko ylipäänsä) olemassa normaalikokoista lippumallia?
Ja onko todella kyse suojeluskunnan "virallisesta" lipusta?
Jos ette tiedä, kuka voisi tietää suojeluskunnan virallisesta lipusta jotain?

http://siiri.tampere.fi/displayObject.do?uri=http%3A%2F%2Fwww.profium.c…

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme löytäneet omista Suojeluskuntia käsittelevistä teoksistamme minkäänlaista vastinetta kuvassa oleville lipuille.

Tulee kuitenkin huomioida, että suojeluskuntia oli satoja, ja niiden lippujen suunnittelu sekä dokumentointi oli ohjeistuksesta huolimatta varsin kirjavaa. Suojeluskuntalippujen taustoja on avattu hieman esimerkiksi Kari Selenin ja Ali Pylkkäsen teoksessa "Sarkatakkien armeija" (2004). Ko. teoksessa on esitelty vain suojeluskuntapiirien lippuja.

On totta, että lipussa on elementtejä jonkinlaiseksi "ylijohdon" valtakunnalliseksi lipuksi. Valistunut veikkauksemme kuitenkin on, että tässä voisi olla kyseessä vain jonkinlainen yleisölle jaettu ja kertakäyttöön tarkoitettu pienoiskoristelippu, esimerkiksi suojeluskuntaparaatiin liittyen (16.5. tai 6.12.)

Näin ollen siitä ei välttämättä löytyisikään normaalikokoista versiota.

Ystävällisin terveisin,

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto