Otsikko
Tarvitsisin tietoja F.E. Sillanpään romaanista Ihmisiä suviyössä. Mitä siitä arvostelijat ovat kirjoittaneet? Onko tästä romaanista kirjoitettu tieteellisiä…

Kysytty

Tarvitsisin tietoja F.E. Sillanpään romaanista Ihmisiä suviyössä. Mitä siitä arvostelijat ovat kirjoittaneet?
Onko tästä romaanista kirjoitettu tieteellisiä aineita ja väitöskirjoja?
Miten Ruotsissa asuva pääsee osalliseksi materiaalistanne?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihmiset suviyössä -romaanin arvostelut ilmestyivät lehdissä pääasiassa joulukuussa 1934, kirjan ilmestyttyä, arvosteluja julkaisivat tuolloin Hufvudstadsbladet, Kansan Lehti, Suomen Sosialidemokraatti, Karjala, Ilkka, Helsingin Sanomat, Maaseudun Tulevaisuus. Aikakauslehdissä Valvoja-Aika (1934, s. 496) ja Kirjallisuuslehti (1935, s. 52) oli arvostelut, ruotsinnoksesta Göteborgs Handelstidning julkaisi arvostelun 17.10.1935. Sanomalehtiarvostelut tavoittaa helpoimmin mikrofilmatuista lehdistä, joita voi pyytää kaukolainaksi Suomesta.
Kirjallisuudentutkijoista Panu Rajala on viimeksi julkaissut laajat Sillanpää-tutkimukset, teoksessa Korkea päivä ja ehtoo (1993) hän käy läpi Sillanpään vuodet 1931-1964. Teoksessa kuvataan mm. Ihmiset suviyössä -romaanin vastaanottoa. Teoksessa on laaja lähdeluettelo, josta voi löytyä hyödyllisiä lähteitä käyttöönne. Mikäli kirjaa ei ole kirjastossanne, voidaan se varmaan tilata kaukolainana Suomesta.
Internetissä Sillanpäästä on tietoa osoitteessa http://www.kansallisbiografia.fi sekä jonkin verran Hämeenkyrön kunnan kotisivulla http://www.hameenkyro.fi