Otsikko
Tarvitsisin tietoa kahdesta aihealueesta, voisitteko auttaa? 1. Lemmikki lapsen ja nuoren yksinäisyyden poistajana + muun henkisen hyvinvoinnin edistäjänä. …

Kysytty

Hei!

Tarvitsisin tietoa kahdesta aihealueesta, voisitteko auttaa?
1. Lemmikki lapsen ja nuoren yksinäisyyden poistajana + muun henkisen hyvinvoinnin edistäjänä. (Esimerkkinä sosiaalipedagoginen koira, Sosped ry. http://www.sosped.fi/sosped-koira-koulutus/)

Tarvitsisin siis nimenomaan tutkimusaineistoa aiheesta.

2. Sappikivistä ja sappikivileikkauksista jos löytyy jokin uudehko tutkimus tai (valokuvallinen) kirja/lehtiartikkeli, niin olisi kiva?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Jyväskylän kaupunginkirjaston kokoelmista löytyy vain kaksi kirjaa, joissa asiaa on käsitelty perusteellisesti: Ratsastusterapia, 2011 ja Karvaterapiaa : eläinavusteinen työskentely Suomessa, 2013. Asiaa sivutaan myös seuraavassa: Salovuori, Tuomo: Luonto kuntoutumisen tukena, 2014

Seuraavat kirjat eivät kuulu Jyväskylän kaupunginkirjaston kokoelmiin, mutta niistä voi tehdä kaukolainapyynnön. Salmela, Jari.Viidakkoportaat : eläinavusteisen valmentajan opas, 2013 ja Broman, Monica: Nytta och nöje med hunden : din blivande terapihund, 2014

Lapin yliopiston kirjaston kokoelmissa on useampi tutkimus aiheesta. Niitä voi tilata kauko-lainaksi ja joukossa on myös pari verkkojulkaisua.Tästä pääsee Lapin yliopiston kirjaston tietokantaan: https://luc.finna.fi/ulapland/
Tiedot löytyvät asiasanalla eläinavusteinen terapia

2.Jyväskylän kaupunginkirjastosta löytyvät mm. seuraavat teokset, joissa kerrotaan sappikivi-leikkauksista: Kirurgia. Duodecim, 2010, Gastroenterologia ja hepatologia. Duodecim, 2013 tai Kliininen hoitotyö. SanomaPro, 2012. Duodecim lehti sisältää myös useita artikkeleita aiheesta. Esim. Akuutti sappikivitauti leikattava mahdollisimman pian (Duodecim 2013 ; 129 (12) : 22). Valokuvia aiheesta ei löytynyt, piirroskuvia löytyy.

Yliopistokirjastoissa on käytössä laajat e-aineistot myös lääketieteen alalta, mikäli tarvitset yksityiskohtaisempia tieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleita.