Otsikko
Tarvitsisin tiedon siitä, miten paljon vuosina 2018 ja 2019 on lainattu ns. elämäntaidon oppaita (asiasanoina elämäntaito. hyvä elämä, onnellisuus) a)…

Kysytty

Hei!

Tarvitsisin tiedon siitä, miten paljon vuosina 2018 ja 2019 on lainattu ns. elämäntaidon oppaita (asiasanoina elämäntaito. hyvä elämä, onnellisuus) a) pääkaupunkiseudulla (Helmet-kirjastot) b) muualla maassa.

Sekä tiedon siitä, mitkä ovat viisi suosituinta teosta tässä kategoriassa vuosina 2018-2019.

Sekä tiedon siitä, miten suosittu tämä kategoria on suhteessa muihin tietokirjaluokkiin. Esimerkiksi viisi suosituinta tietokirjakategoriaa.

Jos mahdollista, myös tiedon siitä, minä vuonna elämäntaitoopasbuumi alkoi eli laina- ja varausmäärät alkoivat nousta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Noin laajaan kysymysryppääseen en itse pysty vastaamaan kohtuuajassa, mutta osittain pystynen kyllä.Muita kysymyksiä voisi kysyä vaikka uudelleen tällä palstalla. Mutta liekö sellaista tietokantaa joka kattaisi koko maan yleisten kirjastojen lainaustilanteen tietyltä kokoelmanosalta? Hain Helmet -kirjaston tietokannasta elämäntaito- ja elämäntaito-oppaat - asiasanoilla asiasanoitettuja tietokirjoja, jotka on lainattu tämän tai viime vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana ja sain vastaukseksi 9217 kirjaa. Kuluvana vuonna eniten lainatuimpia näyttivät olevan:

Peterson, Jordan B., kirjoittaja. 12 elämänohjetta : käsikirja kaaosta vastaan / Jordan B. Peterson   alkusanat Norman Doidge   suomennos Tero Valkonen.
Longhurst, Erin Niimi, kirjoittaja. Japanismin parhaat : hyvän elämän ohjeita ikigaista wabi-sabiin, ikebanaan ja metsäkylpyihin / Erin Niimi Longhurst   kuvitus: Ryo Takemasa   suomennos: Taija Kuula.
Sunim, Haemin, kirjoittaja. Asioita jotka huomaa vasta kun hidastaa : miten tavoittaa mielenrauha kiireen keskellä? / Haemin Sunim   suomentanut Lauri Porceddu.
Kallio, Maaret, kirjoittaja. Inhimillisiä kohtaamisia / Maaret Kallio.
Knight, Sarah, kirjoittaja. Viis veisaamisen elämänmullistava taika : eli kuinka lakkaat tuhlaamasta aikaa, jota sinulla ei ole, ihmisten kanssa, joista et pidä, asioihin, joita et halua tehdä / Sarah Knight   suomentanut Riie Heikkilä.
Mogi, Ken, kirjoittaja. Löydä oma ikigai : japanilainen tie elämän voimaan / Ken Mogi   suomentanut Katri Mäkinen.
Gustafsberg, Jutta, kirjoittaja. Rakkauden voimakirja / Jutta Gustafsberg & Juha Rouvinen   toimittanut Elina Tanskanen.
Smith, Emily Esfahani‏, kirjoittaja. Merkityksellisyyden voima / Emily Esfahani Smith   käännös: Kaisa Koskela.
Peterson, Jordan B., kirjoittaja. 12 elämänohjetta : käsikirja kaaosta vastaan / Jordan B. Peterson   alkusanat Norman Doidge   suomennos Tero Valkonen.
Tuominen, Saku, kirjoittaja. Juu ei : pieni kirja priorisoinnista / Saku Tuominen.
Knight, Sarah, kirjoittaja. Elämä vie ja sinä vikiset (pitäisikö asialle tehdä jotain?) : eli kuinka lakkaat voivottelemasta sitä mitä pitäisi tehdä, jotta voit tehdä loppuun sen mitä täytyy tehdä ja alkaa tehdä mitä ikinä haluatkaan tehdä / Sarah Knight   suomentanut Riina Behl.
Kivi, Iikka, kirjoittaja. Menisit ennemmin terapiaan : rehellinen self help -kirja / Iikka Kivi.
Airaksinen, Timo, kirjoittaja. Onnellisuuden opas / Timo Airaksinen.
Koppelomäki, Ilkka, kirjoittaja, kuvittaja. Saa mitä haluat : opas omannäköisen elämän toteuttamiseen / Ilkka Koppelomäki   kuvat: Ilkka Koppelomäki [ja muita].
Vainio, Anneli Eksyvä löytää : matkustamisen ja matkalla olon tärkeydestä / Anneli Vainio
Billmark, Mats, kirjoittaja. Elä enemmän, stressaa vähemmän / Mats & Susan Billmark   suomentanut Tommi Uschanov.

Edellisvuoden eniten lainatut elämäntaito-oppaat (kirjat) näyttivät olevan

Kondo, Marie, kirjoittaja KonMari : siivouksen elämänmullistava taika / Marie Kondo   suomentanut Päivi Rekiaro
Kondo, Marie, kirjoittaja. KonMari : iloa säkenöivä järjestys / Marie Kondo   suomentanut Päivi Rekiaro.
Pietikäinen, Arto, kirjoittaja. Joustava mieli tukena elämänkriiseissä / Arto Pietikäinen.
García, Héctor, kirjoittaja. Ikigai : pitkän ja onnellisen elämän salaisuus japanilaisittain / Héctor García (Kirai) & Francesc Miralles   suomentanut Satu Ekman.
Kallio, Maaret, kirjoittaja. Inhimillisiä kohtaamisia / Maaret Kallio.
Moorjani, Anita, kirjoittaja. Taivas maan päällä / Anita Moorjani   suomentanut Teija Hartikainen.
Kallio, Maaret, kirjoittaja. Inhimillisiä kohtaamisia / Maaret Kallio.
Niemi, Melina, kirjoittaja. Menestyksen portaat : elä hetkessä, valitse asenteesi ja onnistu / Melina Niemi.
Tolle, Eckhart, kirjoittaja. Läsnäolon voima : tie henkiseen heräämiseen / Eckhart Tolle   suomentanut Lauri Porceddu.
Kallio, Maaret, kirjoittaja. Inhimillisiä kohtaamisia / Maaret Kallio.
Pietikäinen, Arto, kirjoittaja. Joustava mieli tukena elämänkriiseissä / Arto Pietikäinen.
Sunim, Haemin, kirjoittaja. Asioita jotka huomaa vasta kun hidastaa : miten tavoittaa mielenrauha kiireen keskellä? / Haemin Sunim   suomentanut Lauri Porceddu.
Neff, Kristin, kirjoittaja. Itsemyötätunto : luovu itsesi soimaamisesta ja löydä itsevarmuutesi / Kristin Neff   suomentanut Tanja Kielinen.
Grandell, Ronnie, kirjoittaja. Irti itsekritiikistä : löydä terve suhde itseesi / Ronnie Grandell.
Kallio, Maaret, kirjoittaja. Lujasti lempeä / Maaret Kallio.
Liukkonen, Jarmo, kirjoittaja. Psyykkinen vahvuus : mielen taitojen harjoituskirja / Jarmo Liukkonen.
Alamikkelä, Heidi, kirjoittaja. Opi sanomaan ei : aseta itsellesi rajat ja voi hyvin / Heidi Alamikkelä   piirrokset: Petri Kuhno.