Tarvitsisin lähteitä verenpainepotilaan ohjauksesta.

Kysytty

Tarvitsisin lähteitä verenpainepotilaan ohjauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mene osoitteeseen http://www.libplussa.fi , valitse Helsinki (sama tietokanta kaikissa!), valitse ”asiasana tai luokka”, kirjoita hakulokeroon asiasana verenpaine, paina ”kaikenlaisia teoksia”-lokeron oikealla puolella olevaa nuolta ja valitse avautuvasta pudotusvalikosta kohta ”vain kirjoja”, paina sen ”mikä tahansa”-lokeron oikealla puolella olevaa nuolta ja valitse avautuvasta pudotusvalikosta kieleksi ”suomi”, paina hae.

Saat vastaukseksi kokoelman Helsingin kaupunginkirjastossa olevia verenpainetta käsitteleviä kirjoja. Laajemman hakutuloksen saat luokanmukaisella haulla: muuten kuten edellä, mutta kirjoita hakulokeroon luokka 617.34. Jos jätät kielirajoituksen pois, saat luokkahaulla kaikenkieliset Helsingin kaupunginkirjastossa olevat kirjat; suomenkielisellä asiasanalla haettaessa ruotsinkieliset kirjat jäävät pois. Luokkahaulla löytyy enemmän kirjoja kuin asiasanahaulla siksi, että vanhempia kirjoja ei ole asiasanoitettu.

Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmista löytyvät mm. seuraavat:
Nygrén, Pirkko: Yksilöllinen terveysneuvontainterventio kohonneen verenpaineen hoidossa. Turun yliopiston julkaisuja, osa 134. Turku, Turun yliopisto, 1997, Painosalama // Verenpainepotilaan opas [Helsinki], Suomen sydäntautiliitto, 1997

Voit myös hakea koko Suomen maakuntakirjastoista: mene osoitteeseen http://www.kirjastot.fi/, valitse sieltä monihaku ja nimenomaan maakuntakirjastojen monihaku. Kirjoita asiasanaksi verenpaine ja ruksaa kaikki kirjastot (paitsi Plussa, jos olet ylläselostetun haun tehnyt jo erikseen). Paina hae.

Kannattaa myös hakea Internet-sivuja: SoneraPlazan hakupalvelu osoitteessa http://search.fi.soneraplaza.net/query löytää hakusanalla verenpaine runsaasti sivuja.