Otsikko
Miksi verenpainetautiin annetaan nesteenpoistolääkitystä?

Kysytty

Miksi verenpainetautiin annetaan nesteenpoistolääkitystä?

Vastaus

Vastattu

Emme omaa pätevyyttä lääketieteellisiin vastauksiin, mutta tässä suora lainaus Terveyskirjastosta.

Kohonneeseen verenpaineeseen liittyy lisääntynyt sydän- ja verisuonisairauksien vaara. Tehokkaalla verenpainetaudin hoidolla vaaraa voidaan pienentää.

Verenpainelääkkeiden vaikutus perustuu pääasiassa kolmeen seikkaan: ne poistavat elimistöstä suolaa ja nestettä, vähentävät tahdosta riippumattoman sympaattisen hermoston toimintaa ja laajentavat verisuonia. Nämä tekijät johtavat kiertävän verimäärän vähenemiseen, sydämen kuormituksen ja syketiheyden alenemiseen ja ääreisverenkierron vastuksen vähenemiseen. Näiden vaikutusten seurauksena verenpaine alenee.

Lääkärikirja Duodecim

Lääkealan asiantuntijalääkäri Pirkko Paakkari

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00915