Otsikko
Mistä sukunimi Huumonen tulee ja milloin esiintynyt ensimmäisen kerran?

Kysytty

Mistä sukunimi Huumonen tulee ja milloin esiintynyt ensimmäisen kerran?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen Sukunimet-kirjan mukaan Huumosia on mainittu jo 1500-luvun lopulta alkaen Pohjanmaalla Siikajoella ja Revonlahdella. Myös Karjalan kannakselta on mainintoja kyseiseltä ajalta. Huumo-sanan alkuperä voidaan yhdistää saksalaisiin nimiin Humo, Hummo ja Huhm.