Tarvitsisin kattavan listan oopperaa koskevasta suomen- ja ruotsinkielisestä kirjallisuudesta.

Kysytty

Tarvitsisin kattavan listan oopperaa koskevasta suomen- ja ruotsinkielisestä kirjallisuudesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen kaupunginkirjaston musiikkiosastolle pyritään hankkimaan
kaikki suomenkieliset musiikkikirjat, joten melko kattavan listan
saat tekemällä haun omasta aineistotietokannastamme Introsta. Kokoelmassamme on myös joitakin ruotsinkielisiä kirjoja. Mene ensin Tampereen kaupunginkirjaston kotisivulle ( http://www.tampere.fi/kirjasto )
ja klikkaa kuvaketta INTRO JA INTROACTIVE. Valitse seuraavaksi HAKU.
Täytä sitten hakulomake. Voit kokeilla kahdella eri tavalla, hakutulokset poikkeavat hieman toisistaan:

1. Kirjoita luokaksi "78.351", valitse aineistolajiksi valikosta
kirja ja kieleksi suomi (tai ruotsi). Jos et halua eri oopperoitten
librettoja mukaan hakutulokseen, rajaa ne pois ei-ehdolla eli kirjoita
hakulomakkeen toiselle riville asiasanaksi "libretot" ja ruksaa "ei".

2. Kirjoita asiasanaksi "ooppera", valitse aineistolajiksi valikosta
kirja ja kieleksi suomi (tai ruotsi). Libretot voit rajata pois kuten
edellä.

Myös Suomen kansallisbibliografiasta ( http://fennicaw.lib.helsinki.fi )
voit etsiä oopperakirjallisuutta. Tutustu ensin hakuohjeisiin. Jos haluat
hakea vain suomen- tai ruotsinkielistä kirjallisuutta, tee ennen hakua haun rajaus valitsemalla haluamasi kieli valikosta.
Jos käytät perushakua, kirjoita asiasanaksi: "ooppera*". Jos haluat rajata libretot pois, valitse yhdistelmähaku ja kirjoita asiasanaksi "ooppera*", ruksaa "not" ja kirjoita toiseksi asiasanaksi "libretot".

Leena Rantamäen kirjassa Teatteri- ja tanssitaiteen bibliografia : Suomessa
1975-1991 julkaistu kirjallisuus on mukana myös oopperaa käsittelevä kirjallisuus ja artikkelit.