Otsikko
Mistä ooppera syntyi? Mitä se oli ennen herroja Wagner ja Mozart? Oliko antiikissa vastaavaa? Tai pimeällä ajalla? Kiitos! Ja kiva jos osaatte vähän auttaa …

Kysytty

Mistä ooppera syntyi? Mitä se oli ennen herroja Wagner ja Mozart? Oliko antiikissa vastaavaa? Tai pimeällä ajalla? Kiitos! Ja kiva jos osaatte vähän auttaa "tiivistämään" vuosisatoja=)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisen palvelun kautta ei voi antaa vastauksia näin laajoihin kysymyksiin. Oopperan historiaa ei mitenkään voi tiivistää niin pieneen tilaan. Mutta suosittelen piipahdusta kirjastossa tai muuten harkitsemaan esimerkiksi seuraavia aihetta tiiviisti käsitteleviä teoksia:

* Rich: Ooppera (W&G 1982) - Iästään huolimatta hyvä johdatus aihepiiriin, todennäköisesti sopivan ytimekäskin.
* Riding: Ooppera (WSOY 2008) - Hyvä kirja aloittelijoille, mutta keskittyy historiaa enemmän itse teoksiin ja säveltäjiin.
* Lazarus: Oopperan käsikirja (Otava 2002/2012) - Hyvä yleisteos.
* Bacon: Oopperan historia (Otava 1995) - Kattava suomenkielinen yleisesitys oopperan historiasta, joka kuitenkin edellyttää melko paljon lukemista.
Kaikissa musiikin tietosanakirjoissa on myös artikkeli oopperasta ja sen historiasta, kuten myös koulujen musiikkia käsittelevissä oppikirjoissa.

Ooppera siinä mielessä kuin se tunnetaan länsimaisen taidemusiikin yhtenä lajina, on erittäin monitahoinen ilmiö, eivätkä kaikki musiikin tutkijatkaan ole yhtä mieltä siitä, mikä kaikki lasketaan sen piiriin, mikä ei. Ehkä yleisimmän näkemyksen mukaan tämä "ooppera" syntyi 1600-luvun Italiassa (Monteverdi & Co), mutta erilaisia musiikkinäytelmiä on ollut paljon tätä pidempäänkin. Kysymys oopperan historiasta liittyy siis vääjäämättä myös määritelmiin. Tästä syystä ainoa tapa luoda jonkinlainen käsitys asiasta on lukea siitä useammasta teoksesta. Yhtä oikeaa vastausta ei ole olemassa. Toivotan siis innostusta tutustua oopperan maailmaan siitä kirjoitettuja kirjoja lukemalla ja itse musiikkia kuuntelemalla.

Heikki Poroila