Tarvitsisin kattavaa "sanakirjaa" Pohjanmaan murteesta (Nivalan seutu) viime vuosisadan puolivälistä (sotien aikaan)? Tuhannet kiitokset kaikesta mahdollisesta…

Kysytty

Hei,

Tarvitsisin kattavaa "sanakirjaa" Pohjanmaan murteesta (Nivalan seutu) viime vuosisadan puolivälistä (sotien aikaan)?

Tuhannet kiitokset kaikesta mahdollisesta avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kattavaa "sanakirjaa" ei liene Nivalan murteesta kirjoitettu, mutta tässä joitain teoksia, jossa käsitellään aihetta:

Sananparsia ja sutkauksia Nivalanseudulta. Toim. Robert Takalo, Toivo Junttila. Nivala-seura, 1979.

Wiik, Kalevi: Sano se murteella: minkälaisia suomen murteet ovat ja missä niitä puhutaan? Pilot-kustannus, 2006

Kettunen, Lauri: Suomen murteet 1: murrenäytteitä. SKS, 1930

Vilkuna, Kustaa: Nivalan murteen äänneoppia. SKS, 1928

Suomalainen murrelukemisto. Toim. Veikko Ruoppila, Pentti Soutkari. SKS, 1968

Suomen kansan murrekirja: Länsumurteet. WSOY, 1940

Nivala-lehdessä on julkaistu 23.1.2003 Aaro Vilkunan kirjoittama artikkeli "Nivalan murteen äänneoppia".

Myös mm. Heikki Niska on kirjoittanut useita runo- ja novellikokoelmia Keski-Pohjanmaan murteella.

Nivalalaisia murresanoja löytyy parhaiten netistä osoitteesta http://www.kirjastovirma.net/nivala/murre