Mille maalle Glogow ja Liepaja kuuluivat 1700-luvulla?

Kysytty

Hei!
Tarvitsisin historiallisia karttatietoja. Osaisitteko vastata minulle näihin kahteen historialliseen karttatietokysymykseeni?

Tarvitsisin tiedon mille maalle nykyään Puolassa sijaitseva ja nykyään nimeltään Glogow niminen kaupunki sijaitsi vuonna 1764. Tuolloin kaupungin nimi oli Gross-Glogau, Niederschlesien. Ja olisiko tuolloin kuulunut Preussille?

Sitten tarvitsisin tiedon mille maalle nykyään Latviassa sijaitseva kaupunki Liepäjä eli Libau kuului vuonna 1795. Olisiko kuulunut Venäjälle?

Olen todella kiitollinen jos teiltä löytyy vastaus näihin kysymyksiini. Suurkiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu

Preussi valloitti Puolalta Glogowin ja ison osan Sleesiaa vuonna 1741. Tämän jäljiltä Glogow oli vuonna 1764 osa Preussia.

Vuonna 1795 tehtiin Puolan kolmas jako. Kuurinmaa ja Liepaja sen osana siirtyivät tällöin Venäjälle.

Lähde: A Concise History of Poland, Lukowski & Zawadzki, 2001.