Tarvitsen tutkimus- tai kirjallisuuslähteitä koskien sairaan ihmisen hoitotyötä ja huumorin keskinäistä merkitystä. Mistä? Ajattelin lähestyä esseessäni…

Kysytty

Tarvitsen tutkimus- tai kirjallisuuslähteitä koskien sairaan ihmisen hoitotyötä ja huumorin keskinäistä merkitystä. Mistä?

Ajattelin lähestyä esseessäni kansallisesti alkujuurilta eli Kalevala ja terveys tai Kalevala ja huumori.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aineistoa kannattaa etsiä useista eri lähteistä, sekä kirjoja että artikkeleita. Jotta löytäisi sopivaa aineistoa on syytä miettiä miten kirjat ja artikkelit tietokantoihin tallennetaan. Sisältöä kuvaamaan käytetään ns. asiasanoja. Sanat valitaan yleisestä suomalaisesta asiasanastosta (YSA), jota on olemassa niin painettuna kuin verkkoversiona http://vesa.lib.helsinki.fi/ . Jos olen tiedontarpeesi oikein ymmärtänyt vaikuttaa että tutkielmasi kohdalla käyttökelpoisia asiasanoja ovat hoitotyö ja huumori.

Näillä sanoilla yhdessä hakien löytyy tieteellisten kirjastojen yhteisluettelosta (Linda) muutama tutkielma:
Lauritsalo, Pirkko : Huumorin ilmeneminen hoitotyössä sairaalassa työskentelevien
hoitajien kuvaamana (1999, Tutkielma : Kuopion yliopisto, Hoitotieteen laitos)
Siitonen, Eva: Humor : en begreppsbestämning ur ett vårdvetenskapligt
Perspektiv (2000, Pro gradu : Åbo Akademi, SVF Vårdvet.)
The use of humor in psychotherapy / edited by Herbert S. Strean (1994)

Artikkeleita löytyi enemmän, lähteinä Arto ja Aleksi artikkeliviitetietokannat (selailtavissa useimmissa yleisissä ja tieteellisissä kirjastoissa kautta maan). Esim:
Vesa, Pirjo: Huumori - elämän inhimillisyyttä hoitotyössä
Sairaanhoitaja (lehti) 2000:4
Mykkänen, Raili: Saako sairaalassa nauraa? (Haastateltavana tutkija Arja Isola huumorin käytöstä hoitotyössä sekä erikoissairaanhoitaja Maili Vehniäinen)
Kotilääkäri 1998:11
Soikkeli, Mari: Huumorista voimavaroja : sopiiko hoitotyössä lyödä leikiksi?
Dialogi 1997:5
Vesa, Pirjo: Huumori - elämän inhimillisyyttä hoitotyössä
Sairaanhoitaja 2000:4
Åstedt-Kurki, Päivi: Huumori hoidossa : henkilökunnan näkemyksiä huumorin
käytöstä ja ilmenemisestä
Hoitotiede 2000:6

Englanninkielisissä tietokannoissa (esim. kokotekstiartikkelitietokanta Ebsco, pääsy kirjaston asiakaskoneilta) vastaavat asiasanat olisivat wit and humor ja nursing tai nursing care.
Asiakaskoneilta voi (ainakin Helsingissä) selata myös Terveystieteiden keskuskirjaston tietokantaa Mediciä. Kyseinen kirjasto on Helsingin Yliopiston alainen ja nimensä mukaan terveystieteisiin erikoistunut.

Kalevalaa, huumoria ja terveyttä käsittelevää aineistoa on hankalampi löytää. Ehdotan että perehdyt aiheeseen tutustumalla vanhaan suomalaiseen loitsuperinteeseen. Tällaista kirjallisuutta löydät asiasanoilla loitsut ja kansanlääkintä.