Tarvitsen tietoa sairastuneen vertaistuesta, oma-apu- ja itseaputoiminnasta.

Kysytty

Tarvitsen tietoa sairastuneen vertaistuesta, oma-apu- ja itseaputoiminnasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveystieteiden keskuskirjaston Medic-tietokannan kautta löytyvät mm. seuraavat teokset tai artikkelit:

- Lähteinen, Yksinäisyyden lievittäminen interventioilla: pro gradu työ (2004)
- Sariola, Streng, Vertaistukea samassa veneessä (Suomen lääkärilehti 2002, n:o 57, s. 1626
- Vuorinen, Vertaistuki kuntouttaa (Liikunta ja tiede 1997, n:o 34, s. 44-45)

Aiheesta löytyy Medicin kautta myös toistakymmentä muuta lähdettä. Kaikki Medicin kautta löytyvä on luettavissa Terveystieteiden keskuskirjastossa (http://www.terkko.helsinki.fi/terkones/) ja monet lehdistä myös Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteissä. Mediciä voit tulla käyttämään johonkin Helsingin kaupunginkirjaston kirjastoista tai pyytää virkailijaa tekemään sinulle haun. Medic käyttää englanninkielisiä hakusanoja: sopivalta vaikutti ainakin termi "self-help groups".

Artikkelitietokanta Aleksi (joka myös on Helsingin kaupunginkirjaston asiakkaiden ja henkilökunnan käytössä) löytää sanalla vertaistuki 76 artikkeliviitettä. Monet lehdistä löytyvät kaupunginkirjaston kokoelmista.

Helmet-tietokannan kautta löytyy asiasanoilla vertaistuki ja oma-apuryhmät melko runsaasti aineistoa, mm.

- Yhdessä suru on helpompi kantaa : opas lasten ja nuorten sururyhmien ohjaajalle / [julkaisija:] Tuettu suru -projekti, Suomen mielenterveysseura
- Dementoituvaa kotona hoitavien omaisten ryhmä : ohjaajan opas koulutukselliseen lähestymiseen / Tuula Harjula
- Oma-apuryhmät vapaaehtoisuuden ja julkisen välimaastossa : oma-aputoiminnan valtakunnallinen kehittä / Marianne Nylund