Tarvitsen tieteellistä/teoreettista kirjallisuutta liittyen muistelutyöhön. Ikäihmisten muistelu ei ole kyseessä, joten jokin yleisteos olisi hyvä. Ja jos…

Kysytty

Hei,

tarvitsen tieteellistä/teoreettista kirjallisuutta liittyen muistelutyöhön. Ikäihmisten muistelu ei ole kyseessä, joten jokin yleisteos olisi hyvä.

Ja jos ulkomaisissa teoksissa (jos kotimaista ei löydy) olisi lapsen muistelua omasta lähihistoriasta, niin se olisi haun ydin!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Yllättävän paljon tuo muistelu painottuu tuonne vanhuspuolelle. Jotain soveltuvaa löytynee seuraavista:

Korkiakangas, P.: Muisti, muistelu ja perinne. Teoksessa: Lönnqvist, B., Kiuru, E & Uusitalo, E(toim.)
Kulttuurin muuttuvat kasvot : Johdatusta etnologiatieteisiin.
Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden seura, 1999

Hohenthal-Antin, L :  Muistot  näkyviksi  :  muistelutyön  menetelmiä  ja  merkityksiä.
Jyväskylä. PS-kustannus, 2009

Anja Kuukasjärvi, Outi Linnossuo ja Jussi Sutinen (toim.):
Taidetyöskentely arjen näyttämöillä : teoriaa, menetelmiä ja sovelluksia /
Turku: Turun amk, 2011

Rantala, Jukka. Lapset Historiakulttuurin Kuluttajina.
Helsinki: Helsingin yliopisto : Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus, 2012.

The Benefits of Reminiscing With Young Children (by Karen Salmon, Elaine Reese)
artikkeli lehdessä: Current Directions in Psychological Science
Volume: 25 issue: 4, page(s): 233-238
Article first published online: August 10, 2016; Issue published: August 1, 2016

Training Mothers in Elaborative Reminiscing Enhances Children’s Autobiographical Memory and Narrative
Elaine Reese and Rhiannon Newcombe
(artikkeli lehdessä (vapaasti luettavissa netissä): Child Development, July/August 2007, Volume 78, Number 4, Pages 1153 – 1170)

Gibson, F.: Reminescence and recall : practical guide to reminescence work.
London : Age Concer, 2006
Uusi laitos: Gibson, F: Reminiscence and life story work : a practice guide (Previously published under title: Reminiscence and recall.)

Robyn Fivush: Family Narratives and the Development of an Autobiographical Self
Routledge, 2019 (ei vielä ilmestynyt)

Haight, Barbara K., et al. Critical Advances in Reminiscence Work: From Theory to Application.
New York: Springer, 2002.