Tarvitsen ortoreksiaa koskevia artikkeleita Suomen Lääkärilehdestä. Lehteä tilataan ainakin Espoon Sellon kirjastoon, joten voisinko saada niiden lehtien…

Kysytty

Tarvitsen ortoreksiaa koskevia artikkeleita Suomen Lääkärilehdestä. Lehteä tilataan ainakin Espoon Sellon kirjastoon, joten voisinko saada niiden lehtien tiedot, jossa esiintyy ortoreksiaa koskevia artikkeleita tms.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen Lääkärilehden arkistosta löytyi neljä artikkelia, joissa ortodeksia on mainittu:

KATSAUSARTIKKELIT:
- Vanhusten aliravitsemus ja syömishäiriöt, Pirkko Hiltunen, SLL 42/2009, s. 3551 - 3554
Syömishäiriöt ja nuoruusiän kehitys, Jaana Ruuska, Päivi Rantanen, SLL 48/2007, s. 4527 - 4532
- Enemmän elämää vuosiin, ei enemmän vuosia elämään, Merete Mazzarella, SLL 41/2005, s. 4161 - 4163

NäKöKULMA:

- Nuorten terveys on sidoksissa sosiokulttuurisiin ryhmiin, Anne Puuronen, SLL 11/2009, s. 1002 - 1003

Muita artikkeleita aiheesta:

- Pyykkönen, Emilia: Pakko ajoi lenkille, Anna 47(2009): 40, 38-41
- Peura, Virpi: Pakko syödä terveellisesti, Jade 2008: 9, 96-98
- Santala, Elsi: Sairaan terveellistä - ortoreksia nuorten verkkokeskusteluissa, Nuorisotutkimus 26(2008): 1, 18-33, 76-77
- Satri, Janna: Terveyteenkin voi sairastua, Kodin Pellervo 2006: 4, 62-63
- Paasovaara, Virve: Eksynyttä minää etsimässä : asiaa syömishäiriöistä, Vegaia 2005: 3, 10-13
- Tarkka-Tierala, Hannele: Ruoka tekee sairaaksi : syömishäiriöinen ei anna itselleen armoa, vaan pyrkii täydellisyyteen, Helsingin sanomat 2004-05-17
- Ängeslevä, Päivi: Liian terveellistä elämää : yltiöterveellinen ruokavalio voi tuoda turvallisuutta ja hyväksyntää, mutta myös muuttua pakkomielteiseksi terveyssyömiseksi, Helsingin sanomat 2004-11-29
- Tavi, Varpu: Aikuisten syömishäiriöt, Puhtaus & palvelusektori 2004: 5, 20-21
- Kaskinen, Hannu: Ortoreksia, liian tervettä syömistä, Sosiaalivakuutus 42(2004): 4, 40-41
- Jaakola, Kaarina: Vaara! : täydellisen ravitsemuksen tavoittelusta on tullut yhä useammalle pakkomielle, joka luokitellaan sairaudeksi, Aamulehti 2003-02-02
- Puhto, Sanna: Uusi syömishäiriö : ruokavalio saa ylivallan, Anna 41(2003): 42, 37-38
- Perttula, Merja: Ortorektikon elämä on sairaan terveellistä, Kauneus ja terveys 2003: 4, 74-79
- Järvinen, Virve: Ruoan terveellisyys voi olla myös pakkomielle
julkaisussa: Koti 64(2003): 10, 12-13
- Kanerva, Anne: "Yök, olen lihava" : syömishäiriöihin sairastuu yhä useampi ja nuorempi, Lapsen maailma 62(2003): 9, 38-40
- Terveellinen ruoka voi olla pakkomielle, Ravitsemuskatsaus 25(2003): 1, 24-25
- Lommerse, Sari: Liika terveysintoilu voi kääntyä sairaudeksi, Turun sanomat 2003-01-11
- Arvekari, Esa: Ortorektikko sairastuu elämänhallintaan : ihanteellisesta syömisestä, liikkumisesta ja ulkonäöstä tulee väsyttävä pakko, Etelä-Suomen sanomat 2002-12-17
- Nikulainen, Jenni-Helena: Liian terveellisestä ruokavaliosta voi tulla pakkomielle : ortoreksia on anoreksian ja bulimian rinnalle tullut uusi syömishäiriö, Savon sanomat 2002-12-03

Aikakauslehtien saatavuustiedot voi tarkistaa osoitteessa www.helmet.fi . Sellon lehtiosastolla on lisäksi luettavissa mikrofilmeiltä Helsingin sanomat noiden artikkelien ajalta.