Kuinka löytäisin kirjallisuuttta ortoreksiasta, kirjallisuuden tulisi olla alle 10 vuotta vanhaa. Löytyykö kirjallisuutta koskien ulkonäköpaineita liittyen…

Kysytty

Kuinka löytäisin kirjallisuuttta ortoreksiasta, kirjallisuuden tulisi olla alle 10 vuotta vanhaa.

Löytyykö kirjallisuutta koskien ulkonäköpaineita liittyen ortoreksiaan?

Vastaus

Vastattu

Teos Pala kurkussa (Atena, 2019) sisältää syömishäiriöön sairastuneiden ja heidän läheistensä kertomuksia sekä asiantuntijahaastatteluja.

Tehy-lehdessä 10/2013 on julkaistu Merja Perttulan artikkeli Kun terveellinen ruoka hallitsee elämää.

Ortoreksiasta on tehty myös opinnäytetöitä, mm.

Elina Laakso: When eating healthy becomes unhealthy : The bloggers experience of living with orthorexia nervosa (2019)

Sami Halttunen: Ortoreksian tunnistaminen opiskeluterveydenhuollossa (2015)

Jenna Kinnunen: Sairaalloisen terveellistä : Oppimateriaalia ortoreksiasta (2015)

Pauliina Suorsa & Noora Tolonen: Ortoreksian riskitekijät ja tunnistaminen (2016)

Opinnäytteiden lähdeluetteloista löytyy niin ikään aihetta käsittelevää kirjallisuutta.