Tarkoituksenani on opinnäytteessäni tarkastella millaisia eroja koulukiusaamisessa on vai onko niitä 1990- ja 2000 luvuilla. Onko tämäntapaisian tutkimuksia…

Kysytty

Tarkoituksenani on opinnäytteessäni tarkastella millaisia eroja koulukiusaamisessa on vai onko niitä 1990- ja 2000 luvuilla. Onko tämäntapaisian tutkimuksia tehty ja on niitä julkaistu? Lisäksi tarvitsisin tietoa yhteiskunnan muutoksesta, etenkin muutoksesta 1990- ja 2000 luvuilla. Mikäli tämänkaltaisia graduja/väitöskirjoja on tehty, olisin niistäkin kiinnostunut.
Loimaan kirjaston valikoimista ei välttämättä löydy, mutta olisin kiinnostunut kirjallisuuskatsauksesta, jotta voisin hakea tätä kirjallisuutta myös muualta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhteiskunnan muutoksesta puhuvat mm. seuraavat teokset:
- Arvot, moraali ja yhteiskunta: sosiaalipsykologisia näkökulmia yhteiskunnan muutokseen, toim. Anna-Maija Pirttilä-Backman, Gaudeamus, 2005
- Puohiniemi, Martti: Arvot, asenteet ja ajankuva, Limor 2002

Kumpaakaan ei ole saatavissa Loimaan kirjastosta, mutta ne löytyvät Helsingin yliopiston kirjastosta, samoin Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista. Lisää teoksia löytyy Helsingin yliopiston kirjastojen Helka-tietokannasta hakusanoilla: yhteiskunta and muutos (valitse ”tarkennetttu haku”.) Samoin hakusanalla ”koulukiusaaminen” löytyy useita viitteitä.

Helka-tietokannan www-liittymän osoite on
https://helka.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=lo… . Helka-tietokannan etusivun osoite on http://www.helsinki.fi/helka/ .

Kun teet haun aiheesta "koulukiusaaminen", voit hakea mm. hakutyypillä: asiasana (selaus), jolloin saat tulokseksi asiasanalistan, josta voit valita hakusi kannalta sopivimmat sanayhdistelmät. Hakutyypiksi voit valita myös seuraavan: asiasana (sanahaku), jolloin hakusanalla "koulukiusaaminen" (ilman lainausmerkkejä) saat tulokseksi viiteluettelon.

Yliopistojen opinnäytteiden hakuun pääsee Helsingin yliopiston kirjastojen etusivulta osoitteesta http://www.helsinki.fi/kirjastot/ . Löydät linkin sivustoon Hakemistosta (etusivun oikealla laidalla) kohdasta Opinnäytteet. Näin avautuvalta sivulta pääset eri yliopistojen julkaisuhakuun.