Löytyykö mistään tietoa siitä, ovatko vesikulkuneuvojen karilleajot vähentyneet (tai kenties lisääntyneet) sen jälkeen, kun GPS-navigointilaitteet yleistyivät?…

Kysytty

Löytyykö mistään tietoa siitä, ovatko vesikulkuneuvojen karilleajot vähentyneet (tai kenties lisääntyneet) sen jälkeen, kun GPS-navigointilaitteet yleistyivät? Monet niin sanotut vanhat parrat ovat sitä mieltä, että ennen veneiltiin paremmin, kun kaikki osasivat navigoida – ja myöskin navigoivat – pelkän paperikartan, astelevyn ja kompassin avulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teknologian ja turvalaitteiden kehitys on madaltanut kynnystä lähteä vesille ilman riittävää perustietämystä, -osaamísta ja kokemusta. Karilleajot lisääntyivät lukumääräisesti 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä mahdollisesti veneiden määrän lisääntyessä. Vuosi 2006 oli huippuvuosi Suomen taloudessa, ja tuona vuonna lisääntyivät voimakkaasti sekä veneet että onnettomuudet. (Mäkilä, M. 2009. Veneilyonnettomuudet ja niihin johtaneet syyt. Kymenlaakson ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911155452 luettu 14.12.2022.)

Hatarat navigointitaidot ja liiallinen luottamus navigointilaitteisiin nousevat toistuvasti esiin, kun tutkitaan viime vuosina lisääntyneitä karilleajoja ja muita veneilyonnettomuuksia. GPS-navigaattorien ohella laitteistoihin liitetyt elektroniset kartat saattavat olla puutteellisia tai virheellisiä; virheitä syntyy etenkin karttojen digitointiprosesseissa, joissa laaduntarkkailu ei välttämättä ole huippuluokkaa. (Paetau, D. 2012. Elektroninen navigointi huviveneissä: Riskien kartoitus. Yrkeshögskolan Novia. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262657, luettu 14.12.2022.)

Nämä ja monia muita kirjoja, artikkeleita ja opinnäytetöitä voit löytää Finna-hausta esimerkiksi seuraavilla sanahauilla
1. (merenkulku OR veneily) AND elektroniikka

2. onnettomuustutkinta AND veneily

3. karilleajot AND veneily