Tarkoittaako "vauvan puhdistuspyyhe" eri asiaa kuin "vauvanpuhdistupyyhe"? Kieliopillisesti siis. Kaupoissahan näkee kyseisen tuotteen kirjoitettuna yleensä…

Kysytty

Tarkoittaako "vauvan puhdistuspyyhe" eri asiaa kuin "vauvanpuhdistupyyhe"? Kieliopillisesti siis. Kaupoissahan näkee kyseisen tuotteen kirjoitettuna yleensä tuolla ensimmäisellä vaihtoehdolla. Minun mielestäni asian merkitys muuttuu oleellisesti kirjoitusasusta riippuen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Periaatteessa varmastikin merkitys on eri sen mukaan kirjoitetaanko sana yhtenä vai kahtena sanana. Kahtena sanana kyse olisi kaiketi "vauvan käyttämästä tai omistamasta puhdistuspyyhkeestä".  Mainoksessa tai tuotteessa näin pitkää yhdyssanaa ei varmaankaan pidetä erityisen myyvänä, vaikka kieliopillisesti näin kuuluisikin tehdä, joten se on jaettu kahdeksi sanaksi.

Isosta suomen kieliopista löytyy tietoa genetiivimuotoisen määriteosan merkitystehtävistä:

http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=411