Otsikko
Tarkoitetaanko Qing dynastian rappeutumisella sitä että sen viimeinen keisari luopui vallasta?

Kysytty

Tarkoitetaanko Qing dynastian rappeutumisella sitä että sen viimeinen keisari luopui vallasta?

Vastaus

Vastattu

Qing-dynastian vaiheista löytyy paljon tutkittua tietoa eri lähteistä. Esimerkiksi Jung Changin kirjoittama ja Jaana Iso-Markun suomentama Kiinan viimeinen keisarinna käsittelee juuri Qing-dynastian viimeisiä vaiheita.

History.com ja Wikipedia tarjoavat nopeasti luettavat artikkelit Qing-dynastiasta. Näiden mukaan dynastian mahtia rapauttivat mm. oopiumsodat ja imperialistisen Englannin ja Portugalin toimet Kiinassa, mutta ilmeisesti vahva vallanpito lakkasi keisari Qianlongin luovuttua vallasta 1795.