Tänään 10.07.2022 löytyi mökkimetsästämme (Inkoon Fagervik) muutama nuori kuusi, jossa "kävyt" näyttävät kasvavan ylöspäin (kuva ohessa).

Kysytty

Tänään 10.07.2022 löytyi mökkimetsästämme (Inkoon Fagervik) muutama nuori kuusi, jossa "kävyt" näyttävät kasvavan ylöspäin (kuva ohessa).
Lienee jokin loiskasvi, mutta ei Googlaamalla löytynyt.

Vastaus

Vastattu

Kuvassa taitaa olla jalokuusi. Niissä kävyt kasvavat usein ylöspäin.

Kenties laji on Koreapihta. Puutarhakauppa kertoo siitä:

"KOKO: korkeus: 10-15m Leveys: 6-8m

KASVUVYÖHYKE:  I - V

KUVAUS:  Pihdat eli jalokuuset kasvavat avoimella paikalla tasaisiksi, alhaalta asti tuuheiksi. Oksat ja runko ovat sileät. Neulaset ovat lyhyet, litteät, alta vaaleammat (kaksi vaaleaa juovaa) ja voimakastuoksuiset. Kävyt kasvavat ylöspäin ja ovat tiiviitä sekä tylppäkärkisiä. Koreanpihta kasvattaa jo melko nuorena koristeellisia, tylppäkärkisiä, violetin värisiä käpyjä, jotka muuttuvat ruskeiksi. Hidaskasvuinen.

HOITO: Helppo hoitoinen. Tasainen kastelu istuttamisen jälkeen.

KASVUPAIKKA: Tuore, humuspitoinen, erittäin ravinteikas. Huom. Viihtyy tuoreessa ja ravinteikkaassa maassa ja tarvitsee ympärilleen suojapuita alkuvuosina.

TALVENKESTÄVYYS: Hyvä talvenkestävyys.

KASVUALUSTA: Viihtyy parhaiten hyvin kosteutta pitävässä humuspitoisessa maassa. Ei siedä kuivuutta, muttei myöskään talvimärkyyttä. " Home in garden

Mustilan puutarha

Pihta lienee karannut jostain lähistön pihasta metsään lintujen mukana.