Tämä kysymys koskee ehkä asiaa joka ei tänne ehkä kuulu mutta johon toivoisin saada vastauksen koska en ole itse varma miten toimisin. Olen kirjoittamassa…

Kysytty

Tämä kysymys koskee ehkä asiaa joka ei tänne ehkä kuulu mutta johon toivoisin saada vastauksen koska en ole itse varma miten toimisin. Olen kirjoittamassa tekstiä josta tulee ehkä novellin mittainen ja johon haluaisin käyttää lopetuksessa yhden laulun sanoista kohdan jota päähenkilö ajattelee siinä ennen kuolemaansa. Kysyn siis vain että onko se tekijäoikeusrikkomista vai pitäisikö minun sitten jonnekkin kirjoittaa mistä se on peräisin? Ja miten sen merkkaan? Tekstini tulee ehkä julki Instagramiin pätkittäin tai blogityyliseen paikkaan. Miten siis toimin?

Vastaus

Vastattu

Tekijänoikeuslain ns. sitaattipykälän 22 mukaan tällainen runon osan lainaaminen on sallittua. Laissa mainittu "hyvän tavan mukaisesti" sisältää lähteen mainitsemisen, tässä tapauksessa laulutekstin kirjoittajan nimen ja alkuperäisen laulun nimen mainitsemisen. Tietokirjallisuudessa asia hoituisi kaarisulkeisiin perään tehdyllä merkinnällä, mutta kaunokirjallisessa tekstissä on varmaan luontevampaa tehdä tämä merkintä koko tekstin loppuun tai jos tämä luku julkaistaan erillisenä, kyseisen luvun loppuun. Maininta voi olla esimerkiksi tällainen: "X:n muistelema teksti on katkelma Y:n laulutestistä Z."

Heikki Poroila