Taidemaalari Suojoki? Sain remppatalosta Savonlinnasta vanhan taulun josa signeeraus "1936 Suojoki". Löytyneekö tästä henkilöstä jotain taustatietoja?

Kysytty

Taidemaalari Suojoki? Sain remppatalosta Savonlinnasta vanhan taulun josa signeeraus "1936 Suojoki".
Löytyneekö tästä henkilöstä jotain taustatietoja?

Vastaus

Päivitetty

Kuhmoisten kirjastosta (http://www.kuhmoinen.fi/kirjasto/ ) kerrottiin taiteilijasta seuraavaa:

Niilo Suojoki (1.1.1908-14.11.1969) oli itseoppinut taiteilija, joka edusti realistista tyylisuuntaa ja oli erikoistunut kansatieteellisiin aiheisiin. Hän syntyi Hämeenlinnassa, vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Helsingissä, missä toimi huonekaluverhoilijana ja oli myös koristemaalarin opissa. Kuhmoisiin Ja Päijälän kylään hän päätyi Tampereen aikanaan. Ihastui ja rakensi itselleen Leppäkosken rantaan ensin talon, jonka seinät koristeli freskoin.

Toiselle puolen Leppäkosken rantaa hän suunnitteli itselleen erämaa-ateljeen, Riihigallerian. Vaimonsa, poikansa ja paikallisten kirvesmiesten avustamana taiteilija pystytti kuudesta riihestä mitoiltaan 12 x 32 m:n ateljeen vuosina 1965 - 1968. Hän ehti pitää kaksi näyttelyä ennen kuolemaansa; vaimonsa Fanny jatkoi näyttelyiden pitämistä kuutena vuotena, hänkin poismenoonsa asti. Fanny Suojoki myi Riihigallerian Kuhmoisten kunnalle 1976; kunta lupasi jatkaa näyttelytoimintaa. Näin onkin tapahtunut näihin päiviin, vain kesät 2003 ja 2004 Riihgalleria on ollut suljettuna, jolloin tilaa yritettiin myydä.

Niilo Suojoen tuotanto on varsin mittava, valtaosin öljyvärimaalauksia. Hän kuvasi savupirttejä, riihiä, pieniä tupia ja suuria taloja pihapiireineen, kansatieteellisiä aiheita, maisemamaalauksia. Hän maalasi myös akvarelleja, kukka-aiheita, katoavaa kauneutta.

Riihigalleria on ainutlaatuinen miljöö ja on edelleen miltei alkuperäisessä asussaan. Se on Purnun jälkeen toiseksi vanhin edelleen toiminnassa oleva pysyvä kesänäyttelypaikka Suomessa.

Kesällä 2008 on itseoikeutetusti esillä Niilo Suojoen satavuotisnäyttely, jota varten Kuhmoisten Kulttuuriyhdistys on kerännyt eri tahoilta taiteilijan maalauksia saamansa avustuksen turvin. Näyttely tullee olemaan avoinna puolivälistä kesäkuuta elokuun alkupuolelle päivittäin.

Google löytää Niilo Suojoesta (1908-1969) muutaman sivun: http://www.google.fi/search?hl=fi&q=%22niilo+suojoki%22&meta= Näiltä sivuilta poimittuja pieniä murusia:

Niilo Suojoki perusti Kuhmoisiin kuudesta riihestä koostuvan taidenäyttelytilan nimeltä Riihigalleria, jossa on pidetty näyttelyitä 1960-luvulta alkaen (Turun Sanomat 15.6.2007 http://www.turunsanomat.fi/kulttuuri/?ts=1,3:1005:0:0,4:5:0:1:2007-06-1…: ). Riihigalleriassa (http://www.visitfinland.com/Promis/products.nsf/(w5Prods)/Barn%20Galler… ) on pysyvä näyttely Suojoen teoksia. Valitettavasti linkissä ilmoitettu puhelinnumero on vanhentunut.

Etelä-Längelmäki-kylän julkaisussa Tulevaisuuden suunnitelmat vuodelta 2000 mainitaan, että turkulaisten taiteilijoiden lisäksi myös Niilo Suojoki maalasi öljyväritöitä Oriveden ja Jämsän väliin sijoittuvalla Västilän seudulla Etelä-Längelmäellä (http://www.langelmaenkylat.org/puharila/tstot/4/kylasuunnitelma.pdf s. 13).

Virroilla sijaitsevassa kylässä nimeltä Jäähdytyspohja on maisemallisesti komea paikka nimeltä Toriseva, joka on viehättänyt monia taiteilijoita, myös Niilo Suojokea (http://www.jaahdyspohja.net/historia/torisevanhistoria.html ).

Eri vuosien Taidepörsseissä (tietoja huutokaupan olleista taideteoksista ja niiden hinnoista, saa kirjastoista!) mainitaan Suojoen öljyvärimaalauksia, esim. 1991 Tuvan sisäkuva, myyntihinta 3000 mk, 1997 Savusauna, myyntihinta 900 mk, 2001 Savusauna, Tampere ja nimetön teos, lähtöhinnat 500-1000 mk.

70 ääntä

Kommentit

Mielenkiintoinen "paikanmuuttaja" tämä N. Suojoki. Seinälläni on taulu vuodelta 1954 - maaalaus on Mäntästä.

Isoäitini jäämistöstä olen löytänyt kolme hyvin tummanpuhuvaa kehystämätöntä ölymaalausta savusaunasta. Signeeraus on N.Suojoki ja vuosiluvut 1947 ja 1948. Nyt sitten googlasin ja löysinkin mielenkiintoista tietoa. Onko niillä mitään arvoa ja kannattaisiko ne kehystää? En ole mitannut kokoa, mutta aika pieniähän ne ovat.

Olisin kiinnostunut ostamaan Niilo Suojoen maalauksia.
Postia voi laittaa:
parabel_lum @ live.fi
-poista välit -

Olisin myymässä Niilo Suojoen taulun "Mylly" Öljyvärimaalaus -61 mitat:49x39

Tunsin Niilo Suojoen lapsuuden ajoilta, hän oli vanhempieni ystävä, joten voisin kertoa paljon hänen elämästään. Taulut ovat nykyisin arvostettuja, niitä ei ole enää paljon myynnissä. Kuhmoisten Riihigalleria on todella upea luomus ja sijaitsee kauniilla paikalla. Mutta lähellä oleva entinen kotitalo on erikoisen kaunis. Katto ja seinät ovat täynnä freskoja. Olohuoneessa kuvattu mm. taivas ja helvetti, piru ja enkelit. Siellä on myös Niilon itse valmistama upea kalusto. Meillä on monia hänen maalauksiaan, antoi useasti töitään lahjaksi vanhemmilleni, jotka nyt on jaettu meidän lasten kesken. Räiskyvä henkilö.

I slutet på 50-talet var NS en sommar i Jurmo på Åland med sin familj boende i tält och målade. Samma sommar var han också i närliggande Gustafs (Kustavi) skärgård. Idag finns i Jurmo ett flertal verk jag känner till. Säkert också i Kustavi.
Jag som då var i tioårsåldern och jämnårig med hans son och hade då för några veckor en kamrat för bad och äventyr. Jag kunde ingen finska och han var lika svag på svenska, men som jag snart 60 år senare minns kom vi bra överens.

Tom, Mariehamn 27 augusti 2014

Jag har en tavla singerad H Suojoki som jag fått av min far. Den "påstås" föreställa ett landskap i Petsamo, men det skulle vara intressant att veta var den är målad. Årtalet är till häften ingömt i ramen. e-post tudde@hotmail.com

Minulla on N.Suojoki -signeerattu öljyvärimaalaus noin 50x63 cm. Vuosilukun voisi olla 1948. Aihe lehdettömien koivujen välissä tulviva puro. Aitoudesta ei tietoa. Voinko lähettää aluksi arvioitavaksi kuvan sähköpostitse. Haluaisin myydä taulun, kun ei ole sille sopivaa paikkaa.l

Niilo Suojoen työ vuodelta 1941 aihe:Tehdas ja silta yli joen 45 cmx 33cm,siistit vanhat kipsikehykset.Josko jotakuta kiinnostaa niin voin laittaa kuvia.

Voiko Mustavaaran autiotuvan seinämaalaus olla Niilo Suojoen tekemä?

Minulla on N. Suojoen signeeraama taulu Kangasalan kirkosta vuodelta 1957. Muistan, kun hän kävi kotonamme viimeistelemässä taulua.

Äitini kotona oli seinään naulattu Suojoen yksinkertainen maalaus/harjoitelma kankaalle missä oli vuosiluku 1930. N.Suojoki asui/oleili Alavudella Ikkalan tilalla ja kerrottiin että hänet myös pidätettiin täällä mummolassani henkirikoksen seurauksena. Omien sanojensa mukaan hän oli sulhastarjokas isotädilleni, Fannylle, mutta ei jostain syystä kelvannut. Fannylle lähettämässä kortissa hän v. 1940 oli jo matkalla "pohjolaan". Hallusani on kaksi valokuvaa kansantaiteilijasta Alavudella Ikkalassa ollessa. Toisessa on kovin nuoren näköisenä joten kuvittelisin että hän on mahdollisesti oleillut Ikkalassa useampaan otteeseen. Tämä kortti ja muukin paikallinen teos on signeerattu 1940 joten ainakin v -40 hän oli täällä.

minulla on n suojoen taulu pyydän siitä taulusta 180e noudettuna hämeenlinasta