Tahtoisin selvittää sukunimen Pusenius alkuperän, historian jne.

Kysytty

Tahtoisin selvittää sukunimen Pusenius alkuperän, historian jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pusenius-nimeä ei löydy sukunimikirjoista. Tämän keskustelun http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=16528 perusteella sukunimet Pusa/Pusenius/Posenius sekä Påsa-Posa-Possenius-Posse/Pusa liittyisivät toisiinsa.

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan kirjassa Sukunimet (2000) Pusa-nimen oletetaan olevan germaanista alkuperää ja se on voinut kulkeutua meille hansakaupan tai aiempien yhteyksien kautta, saksalaisia henkilönimiä ovat olleet esim. Boz, Boss, Bosse, Buss, Busse, Posse. Jonkin verran tietoa löytyy myös Pusan Sukuseuran sivuilta http://www.pusansukuseura.fi/node/1

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sukututkimusseuran Hiski-hakemiston varhaisin merkintä on se, kun Hindrich Puseniukselle on syntynyt tytär Margareta vuonna 1727 Askolassa. Askolan lisäksi nimeä esiintyy siinä muodossaan Hiskissä (1700-1800-luku) vain Antrea-Jääski-Viipuri -alueilla. Niinpä hansakauppaan viittaava arvelu saattaa olla hyvinkin todennäköinen.
Muita ajateltuja versioita Pesusta Påsaan löytyykin sitten enemmän.