Tähtitieteilijät ovat havainneet avaruudesta gammapurkauksia oman galaksimme ulkopuolelta todennäköisesti supernovan aiheuttamina. On ollut puhetta että…

Kysytty

Tähtitieteilijät ovat havainneet avaruudesta gammapurkauksia oman galaksimme ulkopuolelta todennäköisesti supernovan aiheuttamina. On ollut puhetta että tällainen purkaus tarpeeksi lähellä Linnunradassa voisi tuhota maapallolta kaiken elollisen osuessaan oikeassa kulmassa. Voisiko teoriassa olla mahdollista että tällainen purkaus Linnunradassa olisi jo matkalla kohti maapalloa ja saavuttaisi maan milloin vain huomisesta tuhansiin vuosiin? Kun tähitieteellisessä mittakaavassahan eteneminen on hidasta eikä purkausta voisi havaita ennen kuin se olisi täällä.

Vastaus

Vastattu

Vahingollisen gammapurkausken osuminen maapallolle aivan yllättäin on hyvin epätodennäköistä. "The good news is that Earth being blasted by a GRB is a pretty unlikely event. That's because these bursts occur so far away that the chances of being harmed by one are quite small. Still, they are fascinating events that grab the attention of astronomers whenever they occur. " https://www.thoughtco.com/gamma-ray-burst-destroy-life-earth-3072521

Purkaukset kyllä tulevat yllättäin, mutta ne saapuvat niin kaukaa, etteivät enää ole kovin vahingollisia maapallolle. Ilmakehä suojaa meitä jonkin verran.

Lähilinnunradan tähtiä olemme tutkineet jo niin kauan, ettei aivan äkillinen yllätys varmaankaan osu kohdalla. Toki yllätyksiä voi aika sattua.

Esim. Joulukuussa 2004, Heinäkuussa 2015 ja Tammikuussa 2019

Muutakin yllättävää saattaa saapua aurinkokuntaamme esim. tuntematon komeetta. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/09/12/aurinkokuntaan-on-tulossa-tunkeutuja-ulkoavaruudesta-kummallinen-komeetta

0 ääntä

Kommentit

Jos tästä aiheesta kirjoitettu fiktio kiinnostaa, niin Liu Cixin: The Supernova Era kannattaa ehkä ottaa lukulistalle. Itse supernova tosin toimii vain tapahtumat liikkeelle sysäävänä katastrofina.