Taannoin keskusteltiin maidosta kouluissa ja päiväkodeissa eikä sivuttu millään tavoin luomumaitotuotantoa. Lasketaanko luomumaidon hiilijalanjälkeen plussana…

Kysytty

Taannoin keskusteltiin maidosta kouluissa ja päiväkodeissa eikä sivuttu millään tavoin luomumaitotuotantoa.
Lasketaanko luomumaidon hiilijalanjälkeen plussana se että luomulehmien ravinnontuotanto pitää merkittäviä maa-alueita luomutuotantokelpoisina ilman lukemattomia torjunta-aineita ja näin ollen suojelee maaperäämme?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkittua tietoa tällaisen asian huomioonottamisesta ei löytynyt. Paljon tietoa luomutuotannon, mm. maidon, vaikutuksesta ympäristöön Luonnonvarakeskus Luken tutkija Merja Saarisen esityksestä Luomutuotannon vaikutus ympäristön hyvinvointiin:

https://proluomu.fi/wp-content/uploads/sites/11/2018/06/saarinen_lf2017.pdf

Alla myös linkki Hilkka Hiltusen opinnäytetyöhön nimeltä Maidontuotantotilan hiilijalanjälki. FarmCALC 2.1 -laskurin käyttö hiilijalanjäljen laskennassa (Savonia-ammattikorkeakoulu, 2019):

https://www.theseus.fi/handle/10024/161549