Suomalais-Amerikkalainen henkilö Minnesotasta kysyy onko tietoa Suomessa tietoa sukunimestä Kiheri. Mihin se viittaa tai mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Suomalais-Amerikkalainen henkilö Minnesotasta kysyy onko tietoa Suomessa tietoa sukunimestä Kiheri. Mihin se viittaa tai mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimeä ei löydy meidän käytössämme olevista sukunimikirjoista täällä kirjastossa.

Väestörekisterikeskuksen sivujen (www.vrk.fi) Nimihaku-osiosta selviää, että nimeä on nykyisin käytössä alle viidellä henkilöllä.
Yksityisyydensuojan turvaamiseksi palvelussa ei näytetä sukunimien tarkkaa lukumäärää eriteltynä.

Kotimaisten kielten keskus, Kotus,(www.kotus.fi) antaa nimistöneuvontaa. Heidän sivuiltaan löytyy Chat, suomalaisittain Tsätti, josta voit kysellä sanasta ja sen merkityksestä tarkemmin.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kiherit ovat kotoisin Kemijärven suunnalta. Nimi on ilmeisesti alunperin ollut Gehör.
Tee nettihaku sanoille kiheri sukuseura, pääset Janne Kaisanlahti-nimisen henkilön blogiin. Hän kertoo suvustaan, Vanhan Kiherin väestä. Oheisena saitti:

https://www.jannekaisanlahti.com/14

VRK:n nimihaun mukaan Gehör-nimisiä henkilöitä olisi Suomessa nyt 31 kpl.