Otsikko
Sukunimen Puumalainen historia?

Kysytty

Sukunimen Puumalainen historia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhoja tietoja sukunimestä Puumalainen on etenkin Savosta ja Karjalasta (1500-1600 -luvuilta). Nimi on tunnettu varhain myös Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Puumalainen on yleensä yhdistetty Puumalan pitäjän nimeen. 1600-luvulla Puumalaisesta on muodostettu myös sivistyneistönimi pomoell. Nimeä Puumalainen tapaa nykyään koko Itä-Suomesta ja Keski-Suomesta. Eniten Puumalaisia asuu Pohjois-Karjalassa. Yksi mahdollisuus on juontaa nimi karjalaisesta ristimänimestä Pamoi, Pamu (venäl. Pamfil), sillä karjalaisessa nimistössä a on voinut vaihtua o:ksi ja o a:ksi ja u:ksi. (Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala: Sukunimet, Otava 2000.)

9 ääntä

Kommentit

Todennäköisin alkuperä Puumalainen nimen muodostumiseen on paikkakunta Puumala, jonne Puumalaisten esi-isät suunnistivat jo 1100 - 1200 luvuilla Laatokan rannoilta. Puumalasta he jatkoivat siirtymistä eri puolille Suomea, länsirannikolle, Savoon, Pohjois-karjalaan. Todennäköisesti nimi syntyi niin että Puumalasta muualle siirtyneitä alettiin kutsumaan Puumalaisiksi.
Muuttoliikkeen jälkeen Puumalasta ei löydy enää nimeä Puumalainen.

Kuulin tänään, että Puumalaiset ovat lähtöjään Laatokan saaresta, jonka nimi on Pomelon-saari tai vastaava ja vaeltaneet sieltä Ilomantsin, Koveron seudulle, jossa vieläkin asuu Puumalaisia ja josta isänikin suku on. Sukututkimus tämän osoittaakin todeksi.

Hei! Minun mieheni pappa oli jukasta. Oli muuttannut Alatorniolle. Pekka Puuumalainen ja on haudattu Alatorion hautuumalle. Alatornion seurakunta kuuluu Tornion seurakuntaan.

Puumalaisia Heinävedeltä?