Sukuni on 1800 -l lopussa lähtenyt Pusulasta. Kirkon kirjoissa näyttää joskus paikan nimi olevan Pussula. 1900-l puolivälin jälkeen isovanhempani ostivat…

Kysytty

Sukuni on 1800 -l lopussa lähtenyt Pusulasta. Kirkon kirjoissa näyttää joskus paikan nimi olevan Pussula. 1900-l puolivälin jälkeen isovanhempani ostivat kesämökkimme tontin Pusulasta. Nyt minua kiinnostaa Pusulan nimen alkuperä. La- pääte on usein talon nimi kuten Karkkila naapurissa, Kark:in talosta tuli Karkkila. Onko tilaa Pusu tai Pussu vai onko kyse jostain muusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pusula-kunnasta on käytetty aiemmin myös nimityksiä Puslaa ja Pussulla. Pusulan kylään rakennettiin kappelikirkko vuonna 1838, ja kylän nimestä tuli koko kappeliseurakunnan ja pitäjän nimi. Nimi perustuu todennäköisesti henkilönnimeen Pusu tai Pussu, joka ilmeisesti perustuu skandinaaviseen miehennimeen Bose, Bosse, Busse. Lohjalta tunnetaan henkilönnimet Olof Pussusson (1404) ja Johan Boos (1583).

(Lähde: Suomalainen paikannimikirja, 2007)

0 ääntä

Kommentit

Onkohan sitten paikkakuntalaisten omaa kansanetymologiaa, että siellä nimeä selitetään metsästystermillä "pus/puskii", jota joku paikallinen maanomistaja käytti jahdissa aikanaan?