Seutuhistoriaa Lahden kaupungin Sopenkorpi/Kärpänen kaupunginosista. Erityisesti elämää Vuohtiankadulla ja Okeroistentiellä. Harmaa muistikuva, että eräs…

Kysytty

Seutuhistoriaa Lahden kaupungin Sopenkorpi/Kärpänen
kaupunginosista. Erityisesti elämää Vuohtiankadulla ja
Okeroistentiellä. Harmaa muistikuva, että eräs opettaja olisi tallentanut alueen historiaa..
Vaimoni lapsuudenkoti sijaitsi Vuohtiankadulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaista kaupunginosahistoriaa ei Kärpäsen tai Sopenkorven alueista ole meidän tietojemme mukaan tehty tai ainakaan julkaistu. Äidinkielenopettaja Pirjo Sandelius on tehnyt historiikin Kärpäsen koulusta "Kärpäsen koulu 50 vuotta 1950-2000". Kärpäsen ja Sopenkorven alueen oma asukasyhdistys Harjuntaustaseura on sellainen taho, joka voisi tietää alueen historiasta enemmän. Kärpäsen kirjaston henkilökunta voi antaa seuran yhteystiedot (kirjaston puhelinnumero on 03-8125 403 ja yhteystiedot löytyvät myös osoitteesta http://kaupunginkirjasto.lahti.fi/karpanen.htm).

Muutamista Etelä-Suomen sanomien artikkeleista voisi myös olla apua: Lyyrylä, Eila: "Yhtenäisyys ja luonto Sopenkorven laitamilla" (ESS 1983:5, s. 7), Miestamo, Hanna: "Mökkiä ku kärpäsiä kesäl..." (ESS 2005, 148-175 kesäkuu, s. 5). ESS:a voi lukea pääkirjaston lukusalissa. Lisäksi Lahden kaupunginosia koskevia artikkelikopioita on koottu kansioihin ja ne löytyvät kotiseutukokoelmasta luokasta 42.423 nimellä "Lahden kaupunginosat". Julkaisussa "Lahden kaupunkisuunnitteluvirasto 7/1984: Perustietoja alueittain 1970-1983" löytyy tietoja esimerkiksi siitä, koska Kärpänen ja Sopenkorpi ovat tulleet osaksi Lahtea. Kaupunginkirjaston Vellamon vinkit -sivustolla on puolestaan selitetty esimerkiksi Lahden paikannimien historiaa ja merkityksiä http://kaupunginkirjasto.lahti.fi/vellamo/

Lisäksi kirjastossa on tietenkin runsaasti paikallishistoriateoksia Lahdesta, joista saattaa löytyä myös Kärpäsen tai Sopenkorven alueen historiaa. Näitä löytyy luokasta 92.8423. Lisäksi muistelmateoksista luokasta 99.1 löytyvät teokset: "Jepulis Penjami ja Onnenlehdet" (Kujala, Jorma), "Lahtelaisia - totta kai", "Meillä lahdessa" ja luokasta 99.13: "Nuoruus radiomastojen kaupungissa ja vähän muuallakin" (Raja-verkasalo, Inga joka on muuten opettaja).

Valokuvia Vuohtiankadulta/Okeroistentieltä saattaisi löytyä kaupunginmuseon kuva-arkistosta. Kuva-arkisto sijaitsee osoitteessa Sopenkorvenkatu 9, arkistonhoitaja on Riitta Hänninen (puh. 03-814 4516, riitta.hanninen@lahti.fi).