Selkokirjat ovat avanneet täysin uuden upean maailman minulle! En tosin tiedä aiheesta juuri mitään, eli, kirjastoissa siis on saatavilla selkokirjoja suomeksi…

Kysytty

Selkokirjat ovat avanneet täysin uuden upean maailman minulle! En tosin tiedä aiheesta juuri mitään, eli, kirjastoissa siis on saatavilla selkokirjoja suomeksi. Mutta entä englanniksi? mikä on selkokieli, ja selkokirjallisuus englanniksi? onko englanninkielistä selkokirjallisuutta saatavilla Helsingin kirjastoissa?
Entä, onko olemassa, ja saatavilla Helsingissä selkoäänikirjoja? Vai onk tuo yhtälö jo mahdoton? Jos on, niin missä?
Entä onko selkokielisiä elokuvia saatavilla, katsottavissa? Suomeksi ja englanniksi kiinnostaa?

Vastaus

Vastattu

Selkokieli on tavallista suomea, mutta yleiskieltä helpompaa. Vaikka selkokieli on suunnattu henkilöille, joilla on vaikeuksia lukea, niin selkokielisestä tekstistä on hyötyä monille muillekin, esim. maahanmuuttajille. Vaikea tiedollinen sisältö on helpommin lähestyttävissä kun se on muokattu selkokielelle, ja monet kaunokirjalliset klassikkoteokset ovat selkoversioina myös erinomaisia.

Selkokeskus, ks. https://selkokeskus.fi/, valvoo meillä selkokielisten kirjojen kieliasua ja julkaisemista. Selkokeskuksen hyväksymälle kirjalle myönnetään selkotunnus, joka löytyy kirjan selästä.

Helmet -kirjastoissa on yleensä erillinen selkohylly. Selkokirjoja on kirjoitettu lapsille ja aikuisille, suomeksi ja ruotsiksi. Kattavan kirjaluettelon löytää Selkokeskuksen nettisivustolta. Selkoäänitteitä on ainakin suunnitteilla, mutta tästä on kysyttävä Selkokeskuksesta.

Uusinta kehitystä edustanee Selkokielen mittari, joka on avautunut Selkokeskuksen verkkosivuilla syksyllä 2018. selkokeskus.fi/selkokieli/selkokielen-mittari Mittarilla pyritään tarkistamaan, onko jokin teksti todellakin selkokieltä.

Helmet -kirjastoissa on useanlaisia englanninkielisiä helppolukuisia kirjoja, mutta ei Selkokeskuksen hyväksymiä.