Tarvitsisin selkokielen käyttäjien kokemuksia selkokielestä: esim. miten selkokieli on helpottanut heidän elämäänsä. Mistä voisin lukea selkokielen käyttäjien…

Kysytty

Tarvitsisin selkokielen käyttäjien kokemuksia selkokielestä: esim. miten selkokieli on helpottanut heidän elämäänsä. Mistä voisin lukea selkokielen käyttäjien kokemuksia/haastatteluja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaisia kokemuksia ja haastatteluja ei suoranaisesti löytynyt, mutta ohessa listatuissa teoksissa on mm. tutkimustietoa selkosovellusten käytöstä.

Teoksessa Selkoa selkokielestä (Toim. Ari Sainio. Helsinki, 1994) löytyy artikkeleita selkosovellusten käytöstä, mm. kehitysvammaisten lukuryhmätoiminnasta, selkokieli vanhusten käytössä, selkokieli afaatikon kuntoutuksessa ja ulkomaalaisten opetuksessa.

Myös kirjassa Teksti, joka rakastaa lukijaansa : kirjoituksia selkokielestä (Toim. Ari Sainio. Helsinki, 2000) on artikkeleita liittyen aiheeseen: mm. Irja Vinnin ja Ari Sainion artikkeli "Selkokielisten ja yleiskielisten tekstien ymmärtäminen kehitysvammaisilla". Teoksessa esitellään myös erilaisia tutkielmia selkokielestä, esim. selkotekstit afaatikkojen kuntoutuksessa ja selkomateriaalit kehitysvammaisten opetuksessa.

Irja Vinni on tutkinut kehitysvammaisten kielen ymmärtämistä. Tuloksia voi lukea mm. hänen väitöskirjastaan "Tekstistä selkoa : kehitysvammaisten aikuisten selkokielisten ja yleiskielisten tekstien ymmärtäminen" vuodelta 1998 sekä Kehitysvammaliiton julkaisusta "Aikuisten kehitysvammaisten kirjeopistokokeilu Helsingin kaupungin Solakallion erityiskoulussa" vuodelta 1992.

Lisäksi näistä kirjoista ja artikkeleista voisi olla hyötyä:
Hannu Virtanen. Selkosovellutusten tarve : selkokieliprojektin loppuraportti. Helsinki, 1989.
Majamäki, Katja. "Me luetaan aikuisten kirjoja!" : kehitysvammaisten selkoryhmätoiminnan kuvailua ja merkitysten tarkastelua. Helsinki : Helsingin yliopisto, 1997. Pro gradu -tutkielma : Helsingin yliopisto, Kasvatustieteen laitos.
Sainio, Ari. Tietoa, tunteita ja toiveita selkoryhmässä. Ketju 2000:1, s. 42-44.
Sainio, Ari. Selkokielisten ja yleiskielisten tekstien ymmärtäminen. Ketju 1999: 4, s. 44-46.
Selkouutisten lukijoista tutkimustietoa. Ketju 1991: 5, s. 7 (Haastateltavana päätoimittaja Hannu Virtanen).

Kirjoja ja artikkeleita voi kysyä kirjastosta. Ellei omassa kirjastossa ole teosta, sen voi kaukolainata toisesta kirjastosta. Kaukolainaus voi olla maksullista, kirjastosta riippuen.

Lisäksi Kehitysvammaliitto julkaisee Selkouutiset-lehteä, jota myös voi kysyä kirjastosta.

Lisätietoja voi kysyä myös asiantuntijoilta:
Selkokeskuksen www-sivut löytyvät osoitteesta http://www.papunet.net/selkokeskus/
Sivuilta löytyvät myös Selkokeskuksen yhteystiedot.

3 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.