Otsikko
Seela ja tähti -kirjan kuvatekstit kertovat, että Seela kävi Huhtimäen tyttökoulua mutta pääsi ylioppilaaksi Tampereen Tyttölyseosta. Mikä ja missä oli…

Kysytty

Seela ja tähti -kirjan kuvatekstit kertovat, että Seela kävi Huhtimäen tyttökoulua mutta pääsi ylioppilaaksi Tampereen Tyttölyseosta. Mikä ja missä oli Huhtimäen koulu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huhtimäen koulu on yksi monista nimistä, joita nykyisestä Tammerkosken koulusta on sen yli satavuotisen historian aikana käytetty. Koulu on toiminut vuodesta 1924 lähtien kaupungin lahjoittamalle tontille Huhtimäelle Johanneksen kirkon (Tuomiokirkko) taakse rakennetussa uusklassismia edustavassa tiilirakennuksessa.

"Tammerkosken Tyttölyseo, Valtion tyttökoulu, Tampereen Tyttökoulu, Huhtimäen koulu, Kanala, - siinä rivi nimiä, jotka kaikki ovat joko virallisesti tai virattomasti tarkoittaneet sitä kaupunkimme oppilaitosta, joka marraskuussa juhlii 50-vuotista olemassaoloaan."
(Helvi Jokinen, Huhtimäen koulu täyttää 50 vuotta. Tammerkoski 1958:10, s. 331)

"Tammerkosken koulun alkuperäinen nimi oli virallisesti Tampereen tyttökoulu. Se sai myös lempinimen Kanala, ilmeisesti erottuakseen Tipalasta, yliopistoon johtavasta Tampereen tyttölyseosta. -- Kun uusi koulurakennus valmistui Huhtimäelle, koulua ryhdyttiin yleisesti kutsumaan Huhtimäen tyttökouluksi, ja vanhat tamperelaiset tunnistavat sen edelleen Huhtimäen kouluna." (Aila Kuusilehto, Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Teoksessa Aika sataa kohti : Tammerkosken koulun 100-vuotisjuhlajulkaisu. Tammerkosken koulu, 2008)

10 ääntä

Kommentit

Kyseessä oleva "Seela" on siis näyttelijä Seela Sella.