Saksassa on yleisten kirjastojen keskustelulistassa herännyt kysymys, onko suomalaislasten hyvä lukutaito koulukirjastojen ansiota, ja kuinka paljon Suomessa…

Kysytty

Saksassa on yleisten kirjastojen keskustelulistassa herännyt kysymys, onko suomalaislasten hyvä lukutaito koulukirjastojen ansiota, ja kuinka paljon Suomessa on koulukirjastoja ja niiden tilastot. En löydä netistä mistään tilastoja koulukirjastoista - onko tämäkin merkki niiden huonosta tilasta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viitaten Kokkolan kaupunginkirjasto - maakuntakirjaston Opetusministeri Maija Raskin vihkiäispuheeseen 16.6.2000 http://lib.kokkola.fi/kirjastotalohanke/Vihkiaiset/maijarask.htm Suomalaisten nykyisen hyvän lukutaidon yksi selittävä tekijä ovat Suomen yleiset kirjastot.

Historiallisesti ajatellen lukutaidon nopea yleistyminen 1800-luvulla kuuluu maamme historian ihmeisiin. "Kansan lukutaidon opettaminen ennen kansakoulujen perustamista 1860-luvun lopulla oli lähes yksinomaan kirkon tehtävä. Pappien tuli huolehtia siitä, että seurakuntalaiset oppivat lukemaan. Ehtoolliselle pääsyn ehtona oli kristinopin pääkappeleiden tunteminen ja jos aikoi avioliittoon, oli osattava lisäksi Lutherin katekismus." Vuonna 1921 säädettiin oppivelvollisuuslaki, se merkitsi oppivelvollisuuden suorittamisen pakkoa.

Valtakunnallista, julkista virallista tilastoa yleissivistävän koulutuksen eli peruskoulujen koulukirjastoista ei ole saatavilla. Opetushallituksen sivuilta löytyy tilastoa koulutuksen avaintiedoista http://www.edu.fi/ vuonna 2000 Suomessa oli 3 986 peruskoulua, joissa oli 579 000 oppilasta. Pääperiaatteena on että lähes jokaisella koululla on koulukirjasto, mutta koulukirjastojen taso sekä niitä ylläpitävän henkilökunnan koulutus vaihtelee. Kuriositeettina kerrottakoon että huhtikuussa -03 näkemäni erään Helsinkiläisen pienen peruskoulun ala-asteen koulukirjasto käsitti hyllyn, jossa oli lukuisia kappaletta niteitä neljältä eri nuortenkirjailijalta. Tosin tämän koulun tiloissa sijatsee Helsingin kaupunginkirjaston lastenkirjasto. Suomessa on ollut vallitsevana suuntaus, jonka mukaan koulujen yhteistyökumppani kirjastopalvelujen suhteen on oman kunnan yleinen kirjasto.

Suomen koulukirjastoyhdistys http://www.suomenkoulukirjastoyhdistys.fi/ antaa lisätietoja koulukirjastoista.

Suomen yleisistä kirjastoista ja niiden käytöstä löytyy kattavat tilastot. Vuonna 2000 Suomen asukasluku oli 5 168 893 ja yleisissä kirjastossa fyysisiä käyntejä 65 973 128, WWW-käyntejä 43 661 909 ja lainaajia 2 430 185. Opetusministeriön viestintäkulttuuriyksikön Suomen yleisten kirjastojen tilastot http://tilastot.kirjastot.fi/