Otsikko
Ehdotuksia lahjakirjaksi 20-vuotiaalle tytölle

Kysytty

Saisinko ehdotuksia lahjakirjaksi 20-vuotiaalle tytölle, joka on huolissaan ilmastonmuutoksesta, luonnosta yleensä, kuluttamisen paljoudesta ja jäteonglmasta.
On kiinnostunut urheilusta, erik.tenniksestä. On ns. "kympin tyttö " koulu- ja yo.suorituksissa.
Kirja saisi olla kyllä romaani.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin vinkkejä. Kaikki kirjat ovat kohtuullisen uusia ja niiden pitäisi olla saatavilla kirjakauppojen kautta.

Luontoa ja ilmastonmuutosta käsitteleviä romaaneja:

Anni Kytömäki: Margarita (Gummerus, 2020)

Finlandia-palkittu romaani sijoittuu Suomen lähihistoriaan, mutta käsittelee ajankohtaisia teemoja ihmisen luontoyhteydestä aina naisten keholliseen itsemääräämisoikeuteen asti.

Piia Heikkinen: Ekotrippi (Basam Books, 2021)

Perheestään esimerkillistä ekopesuetta leipovasta naisesta kertova romaani tarjoaa huumorin kautta huojennusta ympäristöahdistukseen.

Richard Powers: Ikipuut (Gummerus, 2021)

Romaani koostuu yhdeksästä toisiinsa nivoutuvasta tarinasta, jotka käsittelevät niin puiden kuin ihmistenkin elämää.

Kilpapyöräilyn maailmaan sijoittuva dekkari:

Jorge Zepeda Patterson: Kuolema kelloa vastaan (Minerva, 2020)

Ranskan ympäriajo on 3 500 kilometrin rääkki, mutta tällä kertaa kilpailijoiden keskuudessa on murhaaja irti...

Lisäksi vielä kiinnostava tietokirja tenniksen historiasta:

David M. Berry: Tennis - radikaali historia (Vastapaino, 2021)

Kirja nostaa esiin unohdettuja hahmoja, aktivisteja ja mielenkiintoisia henkilökuvia aina viktoriaanisesta Englannista nykypäivään ja näyttää, miten tennis on toiminut myös sukupuolten välisen tasa-arvon, etnisten ryhmien, seksuaalivähemmistöjen ja jopa luokkakamppailujen pelikenttänä.