Onko olemassa romaaneja tai elokuvia, joissa käsitellään ilmastonmuutosta allegorisesti?

Kysytty

Hei, onko olemassa romaaneja tai elokuvia, joissa käsitellään ilmastonmuutosta allegorisesti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Allegorisia teoksia aiheesta ei tunnu löytyvän kovin helposti. Välitin kysymyksen eteenpäin kirjastojen väliselle tietopalvelulistalle, mutta sitäkin kautta aineistoa löytyi niukasti. Elokuvista vinkattiin Darren Aronofskyn Mother!:ia ja Hayao Miyazakin Princess Mononokea. Kirjoista ehdotettiin Leena Krohnin teoksia, esimerkiksi Hotel Sapiensia. Myös Anne Leinosen Viivamaalari voisi olla kiinnostava.

Tässä lisäksi teoksia, joissa asiaa käsitellään tarkemmin määrittelemättömän olosuhteiden muutoksen kautta tai etäännyttämällä scifin tai fantasian keinoin:

Alongi, K. K.: Kevätuhrit

Atwood, Margaret: Oryx ja Crake, Herran tarhurit, Uusi maa (MaddAddam-trilogia)

Howey, Hugh: Siilo

Itäranta, Emmi: Teemestarin kirja

Mitchell, David: Pilvikartasto

Murakami, Haruki: Maailmanloppu ja ihmemaa