Otsikko
Sain puutarhurisedältä kaupanpäällisiksi yrtin, jonka nimi on nupukka tai nutukka; sanoi sitä venäläiseksi kasviksi. Mikä mahtaa olla kyseessä ja miten sitä…

Kysytty

Sain puutarhurisedältä kaupanpäällisiksi yrtin, jonka nimi on nupukka tai nutukka; sanoi sitä venäläiseksi kasviksi. Mikä mahtaa olla kyseessä ja miten sitä käytetään?

Entä mihin käytetään hyvänheikinsavikkaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nupukkaa (nutukkaa) en ikävä kyllä hakuteoksista onnistunut löytämään. Lähimpänä tätä nimeä Ella Rädyn ja Pentti Alangon Viljelykasvien nimistössä lienevät lutukka ja nukula, mutta niistä kumpaakaan tuskin voi nimittää alkuperältään venäläiseksi. Yrtin ulkoisista tuntomerkeistä voisi olla apua tietoa etsittäessä, sillä - niin kuin Viljelykasvien nimistö huomauttaa - maamme eri osissa käytetään monista kasveista eri nimiä, ja toisaalta samaa nimeä voidaan käyttää aivan eri lajeista.

http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/lutukka
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/nukula

Välimeren seudulta kotoisin olevaa hyvänheikinsavikkaa käytetään pinaatin tapaan. Vihanneksena siitä hyödynnetään nuoret lehdet. Keväällä esiinpuhkeavia versoja voidaan valkaista ja käyttää kuten parsaa. Myös nuput ja siemenet ovat syötäviä.

Monivuotinen hyvänheikinsavikka menestyy monenlaisilla kasvupaikoilla. Lisäys tapahtuu joko kylväen suoraan kasvupaikalle tai taimia esikasvattaen. Taimien tultua vankoiksi kasvustoa voidaan hyödyntää myös valkaistujen versojen tuottamiseksi. Tällöin taimet mullataan tai peitetään valoa läpäisemättömällä materiaalilla keväällä ennen uuden kasvun alkua.

Valkaistut versot korjataan noin 10 sentin pituisina. Hyvä verso on 1-2 senttiä paksu. Myöhemmin kasvukaudella korjataan nuoria mureita lehtiä.

Irma Voipio, Vihannekset : laji, viljely, sato. Puutarhaliitto, 2001
Iiris Kalliola, Ruokakasvit. WSOY, 2005