Otsikko
Sain juuri luettua Evelyn Hynysen kirjan Lasinyrkki. Oli muuten koskettava ja elämänmakuinen. Tekstiä oli eri kirjasimilla. Jäin erityisesti miettimään…

Kysytty

Sain juuri luettua Evelyn Hynysen kirjan Lasinyrkki. Oli muuten koskettava ja elämänmakuinen. Tekstiä oli eri kirjasimilla. Jäin erityisesti miettimään epilogin fonttia, koska sitä oli niin miellyttävä lukea. Tunnistaako kirjastonhoitaja, millä kaikilla fonteilla tekstiä on tuotettu?

Vastaus

Vastattu

Kiitos kysymyksestä!

Leipätekstin fontti kuuluu Garamond- perheeseen. Fontti oli suosittu 1990-luvulla, jolloin kirja on kirjoitettu ja painettu. Epilogin fontti on kursivoitu versio leipätekstistä. Suurella todennäköisyydellä fontti on joko EB Garamond tai Adobe Garamond.

Kyseiset tiedot löytyvät esimerkiksi Markus Itkosen kirjasta Kirjaintyypit ja tyyli (2015). Lisää fonteista löydät verkkokirjastosta asiasanalla kirjasinlajit.