Onko haitallista jos kompostoidessa laittaa kompostoriin enemmän heräteainetta kun suositeltu määrä?

Kysytty

Onko haitallista jos kompostoidessa laittaa kompostoriin enemmän heräteainetta kun suositeltu määrä?

Vastaus

Vastattu

Kompostoitaessa heräteaineiden tarkoitus on tehostaa hajottajamikrobien toimintaa ja nopeuttaa kompostointiprosessia. Periaatteessa orgaaniset aineet sinänsä sisältävät kaikkia tarvittavia ravinteita ja hivenaineita, eikä optimaalisissa olosuhteissa heräte- tai kiihdytinaineita tarvita onnistuneeseen kompostointiin oikeastaan lainkaan. Kiihdytinaineilla voidaan kuitenkin korjata mahdollisia puutteita, joita voi esiintyä, jos kompostoitavat jätteet ovat yksipuolisia. Esimerkiksi pelkkää puutarhajätettä kompostoitaessa jätemassan typpipitoisuus on verrattain alhainen, minkä vuoksi typpipitoisesta kiihdytinaineesta voi olla hyötyä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kompostiherätteiden teho on suhteellisen marginaalinen. Eivät ne kuitenkaan mitään pahaakaan tee siellä kompostorissa, niin kuin YLEn Kuningaskuluttaja-ohjelmassa aikanaan vieraillut Työtehoseuran tutkija Irene Roos huomautti - laittoi niitä sitten yli tai alle suositellun määrän.

Lähteet:
Virva Mattila, Kompostin seos- ja kiihdytinaineiden testaus
Paula Ritanen-Närhi, Kompostori käyntiin talvella