Sain 2-3 -vuotiaana v. 1955 tai -56 aapisen, jonka opin nopeasti ulkoa, ja vieraat luulivat, että osaan oikeasti lukea.

Kysytty

Sain 2-3 -vuotiaana v. 1955 tai -56 aapisen, jonka opin nopeasti ulkoa, ja vieraat luulivat, että osaan oikeasti lukea. Nyt haluaisin löytää saman aapisen, mutta en muista sen nimeä. Siinä oli mm. tällainen runo: Tii Tii tikanpoika teki tielle nauriin. Tuli paha talonpoika, söi sen tikan nauriin. Mikä mahtoi olla aapisen nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aukusti Salon ja Urho Somerkiven Meidän lasten aapisessa on runo Tikka ja paimenpoika. Aapinen julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna ja sittemmin siitä otettiin lukuisia painoksia. Kyse on kaiketikin Salon ja Somerkiven aapisesta. Meidän lasten aapinen kuuluu verkkokirjastoalueesi kokoelmiin, joten voit tilata sen lainattavaksi omaan lähikirjastoosi.

https://lastenkirjainstituutti.fi/kirjasto/onnet-tietokanta

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Aapinen julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna ja sittemmin siitä otettiin lukuisia painoksia." Finnan mukaan ensimmäinen Meidän lasten aapisen painos on vuodelta 1935, mutta ensin tekijänä mainitaan vain Aukusti Salo. Urho Somerkiven nimi on mukana vuonna 1954 ilmestyneestä 11. painoksesta alkaen.