Otsikko
Saanko viimevuotisen joulutähti-kukan kukkimaan uudelleen valkoisena?

Kysytty

saanko viimevuotisen joulutähti-kukan kukkimaan uudelleen valkoisena?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joulutähden pitkään kestävät kirkkaanpunaiset, vaaleanpunaiset, aprikoosinväriset. kermanväriset tai kahden värin marmoroimat "kukat" ovat todellisuudessa suuria suojuslehtiä, jotka ympäröivät kasvin nopeasti lakastuvia, lähes huomaamattomia varsinaisia kellanvihreitä kukkia.

Joulutähti on lyhyenpäivänkasvi, mikä merkitsee sitä, että se alkaa kehittää kukkia vasta ollessaan 14 tuntia vuorokaudesta täydellisessä pimeydessä. Tämä on yksi syy siihen, miksi joulutähteä on vaikea saada uudelleen kukkaan. Kotona hehkulampunkin valo pimeiden tuntien aikana estää nuppujen kehittymisen.

Mikäli joulutähti jätetään jatkamaan kasvuaan viherkasvina kukinnan loputtua ja värillisten ylälehtien pudottua, ei ole välttämättä helppoa saada suojuslehtiä värittymään uudelleen seuraavana vuonna.

Jos haluaa kasvattaa joulutähteä monivuotisena ja yrittää uutta kukintaa, kasvi kannattaa laittaa ikkunalaudalle ja lannoittaa sitä kerran kuukaudessa kevääseen asti. Keväästä syksyyn kasvia on lannoitettava viikoittain. Kun siihen alkaa puhjeta uusia versoja, on uudelleenistuttamisen ja leikkaamisen aika. Versot leikataan 4-5 lehtiparin yläpuolelta; latvoista hävitetään vanhat ylälehdet. Kun uudet versot alkavat kasvaa, nekin latvotaan, kunhan niihin on kasvanut 4-5 lehteä. Jos kasvi saa olla lyhyen päivän oloissa lokakuun alusta, sen pitäisi kukkia joulukuussa.

Joulutähden värillisten ylälehtien eli suojuslehtien väri on lajikekohtainen ominaisuus, joten siihen ei ole mahdollista vaikuttaa. Ylälehdiltään muunväriset kuin punaiset joulutähdet on saatu aikaan risteyttämällä.

Lähteet:
Bradley, Valerie, Kukoistavat huonekasvit : kasvata hyvinvoivia ja terveitä huonekasveja. Karisto, 2007
Furusjö, Maja-Lisa, Kodin kukat ja viherkasvit. WSOY, 1989
Månsson, Lena, Ruukkukasvit : yli 500 kaunista kasvia. Otava, 1999
Ristimäki, Pekka, Joulutähden viljely. Kauppapuutarhaliitto, 1988